Японците се славят със своето дълголетие. Голям принос за продължителния живот и доброто им здраве има тяхната култура на хранене, а една от тайните им се нарича гомасио (gomashio). Наричат я източната сол или сусамова сол – японска подправка, която е приготвена от нерафинирана морска сол и сусам. Гома е японската дума, която означава сусам, а сио е думата за сол.

В комбинация те придават мек орехов вкус на ястията. С гомасио може да се намали количеството на добавяната сол към основни ястия, салати, зеленчуци, ястия с бобови култури, тестени изделия. Хубавото е, че гомасио може да се намери в специализираните магазини за здравословни храни.

5 подправки, които топят корема

Какви са ползите за здравето от консумацията на сусамова сол?

Сусамовата сол стимулира храносмилателната система, подпомагайки храносмилането. Спомага за по-доброто усвояване на храната.

Гомасио е богата на редица важни хранителни елементи, сред които минерали като желязо, витамини от група В, като В1 и В6, калций, благодарение на сусама, който е изключително богат на него. Също така съдържа калий, магнезий, фосфор, витамин Е, протеини, фибри.

Съчуански пипер – за здраво сърце и силен имунитет

Знаем, че има храни, които ни помагат да поддържаме в баланс нивата на холестерола си, а гомасио е подправката, която можем да добавим към своя списък.

Още по темата

Консумацията на гомасио ни помага да намалим приема на сол, което пък намалява риска от високо кръвно налягане.

В някои видове гомасио, които може да намерите на пазара се съдържат водорасли уакаме, които са богати на йод, което прави подправката още по-богата на хранителни вещества.

Тази подправка е част от макробиотичната диета, кореняща се в японската кухня.

Консумацията ѝ поддържа в добри нива триптофана – аминокиселина, която ни помага да бъдем в добро настроение, да се справяме по-лесно със стреса, да спим спокойно.