За да поддържаме здрав имунитет през цялата година и особено в сезона на настинките и грипа, знаем, че трябва да се храним здравословно и разнообразно, да спортуваме редовно и да не допускаме дефицит на витамини и минерали.

Витамин С е един от най-важните за имунитета, както и витамин Е, желязото. Вижте още 5 топ витамина и минерала, от които тялото се нуждае. Внимание! Преди прием на хранителни добавки се допитайте до лекар.

Витамин А

Съдържа се в червеното месо, моркови, тиква, яйца, мляко, спанак, зеле кейл, риба и други полезни храни. Според учени, един от най-ранните признаци на лек дефицит на витамин А е намалената способност на организма за борба с инфекциите, особено с респираторните. Витаминът спомага и за поддържане и укрепване на зрението, репродукцията, растежа на костите. Нашето тяло не може да го синтезира, затова е важно да си го набавим, консумирайки храни, богати на него.

За витамин А е известно, че укрепва както вродената, така и адаптивната имунна система на организма. Вроденият имунен отговор защитава кожата, очите, дихателните пътища, стомашно-чревния тракт, репродуктивните органи. Докато адаптивната имунна система произвежда антитела, които атакуват патогените.

10 антиоксиданта за сияеща кожа и откъде да ги набавите

Витамин D

Знаете ли, че той функционира в организма не само като витамин, но и като хормон? Въпреки че свързваме витамин D със здравето на костите, зъбите, намаления риск от депресия, метаболизма, той играе решаваща роля и за укрепване на нашите вродени и адаптивни имунни отговори. Витаминът подава сигнал на организма за създаване на имуноукрепващи съединения, като антимикробни протеини, отговорни за предпазването на организма от заболяване.

3 храни, които потискат имунната система

Знаем, че излагайки се редовно на слънчеви лъчи, ние помагаме на тялото си да синтезира витамин D, но също така е важно да добавим в менюто си и храни, които са богати на него, като млечни продукти, гъби, риба, морски дарове и други.

Цинк

Цинкът е основен минерал, от който тялото ни се нуждае, особено в сезона на настинките и грипа. Според редица изследвания е много важно да консумираме всеки ден храни, които са богати на този минерал, тъй като тялото ни няма способността да го съхранява. Цинкът подпомага мозъчната функция, поддържа хормоналните нива, синтезира ДНК и протеини, подсилва имунната система, но също така е и кофактор за около 300 ензима в тялото.

Храни с цинк за засилване на имунната система

Антивирусните свойства на цинка могат да помогнат на организма да се бори с вирусни инфекции. Полезни хранителни източници на минерала са тиквено семе, нахут, кашу, говеждо месо, морски дарове и други.

Още по темата

Витамин В6

Много важен витамин, който е от значение за имунната функция на организма и е необходим за повече от 100 ензимни реакции, участващи в метаболизма. Витамин B6 е от особена важност и по време на бременност, както и за поддържане на мускулния тонус и други. Храни, които са богати на него са риба тон, банани, нахут, гъби шиитаке, птиче месо.

Селен

Един от най-важните антиоксиданти за нуждите на тялото. Селенът спомага за елиминирането на свободните радикали, които са свързани със заболявания, като рак, сърдечни проблеми, възпаления, преждевременно стареене и други. Селенът благоприятства функцията на щитовидната жлеза, укрепва имунитета, като прави по-устойчив организма към болести. Храни, които са богати на селен са говеждо месо, орехи, бразилски орех, пуешко месо и други.