Когато научаваме нещо ново, отдаваме се на хобито си, четем нова книга, учим нов език или хапваме тъмен шоколад, ние се чувстваме повече от приятно. Оказва се, че тези удоволствия имат редица ползи за нас и особено за поддържането на добра мозъчна дейност. Знаем, че с напредването на възрастта, паметта отслабва, може да се появяват и редица когнитивни нарушения. Следвайки обаче някои здравословни навици, можем да се грижим за здравето на мозъка си всеки ден. Вижте 10 от тях.

1. Играйте различни видове игри – това е един забавен начин да повишим „силата“ на мозъка ни.

2. Управлявайте стреса – Дългосрочният стрес може да повиши нивата на хормона на стреса кортизол, за който е известно, че оказва негативно влияние върху нашата краткосрочна памет.

3. Намалете консумацията на захарни изделия и напитки – Захарта е прост въглехидрат. Според проучване на Charité University Medical Centre, хората, които поддържат по-високи нива на кръвна захар заради консумацията на такива прости въглехидрати, са се справили по-зле в тестовете, свързани с определени мисловни задачи, за разлика от онези, които консумират по-малко захар и поддържат стабилни нива на кръвната захар в организма.

Хранителни вещества за остър като бръснач ум

4. Спете достатъчно – Пълноценният сън е много важен за здравето и функциите на мозъка.

5. Спорт, танци – Проучване, публикувано в Journal of the American Geriatrics Society, установява, че хората, които участват във физически дейности, като танци, фитнес, зумба и т. н., които изискват внимание, имат по-силна когнитивна функция от тези, които не се отдават редовно на спортна активност. Според учените дори 1 час седмично танци, може да помогне за подобряване на паметта.

6. Посещавайте курс по йога – Осигуряването на вътрешно спокойствие и баланс далеч не е единственото предимство на йогата. Според западни изследвания, редовното практикуване на йога и медитация, може да помогне за намаляване на когнитивните проблеми, които често предхождат болестта на Алцхаймер и други форми на деменция.

Как да забавим стареенето на тялото

7. Решавайте кръстословици – Още един забавен навик за здрав мозък. Научно доказано е, че игри с думи и цифри като кръстословица и судоко, могат да помогнат за подобряване на мозъчната функция.

8. Дрямката е полезна – Според друго западно проучване, дрямката в рамките на 45 до 60 минути може да подобри в пъти ученето и паметта.

Трябва ли да избягвате плодовете с високо съдържание на захари?

9. Градинарство и домашни задължения – Грижата за градината и дома невинаги ни е приятна, но оказва се – това е един от навиците за здрав мозък. Западни учени са стигнали до извода, че възрастните хора, които редовно се занимават с домакински задължения, имат повече сиво вещество – част от мозъка, свързана с паметта, емоциите, речта, вземането на решения и самоконтрола.

Още по темата

Повечето сиво вещество е свързано с по-добра когнитивна функция, докато намаляването му е свързано с болестта на Алцхаймер и други щети върху мозъка, смятат учените.

10. Следвайте средиземноморската диета – Всъщност това спокойно може да се нарече един здравословен план на хранене, който е лесен за спазване. Средиземноморската диета включва консумацията на много пресни плодове и зеленчуци, здравословни мазнини като зехтин, пълнозърнести храни, бобови растения, ядки и риба, умерени количества червено вино и ограничено количество червено месо. Хранителен план не само за добра фигура, но и за добра памет.