Щитовидната жлеза е най-голямата жлеза с вътрешна секреция. Тя произвежда хормони, които регулират растежа, развитието, метаболизма и нервната система. Нарушението във функцията ѝ най-често е в два аспекта – произвежданите от нея хормони са с по-ниски нива от необходимото (хипотиреоза, хипотиреоидизъм) или са с прекалено високи стойности (хипертиреоза, хипертиреоидизъм).

За съжаление, тези състояния са трудни за диагностициране, тъй като техните симптоми могат да бъдат сбъркани с нервни състояния и умора.

При намалена функция на жлезата се наблюдават смущения в храносмилането, забавен метаболизъм, покачване на тегло без видима причина и без особена промяна в хранителните навици, сънливост, умора, болки в мускулите. Трябва да обърнете внимание на приема на йод – ако не получавате достатъчни количества от него това ще доведе до занижена функция на жлезата.

Хиперфункцията пък се изразява в симптоми като нервност, раздразнителност, проблемна концентрация, ускорен метаболизъм, гадене. Ако смятате, че страдате от едно от двете състояния, незабавно се консултирайте със специалист. Независимо от диагнозата обаче винаги има нещо, което можете да направите, за да подобрите качеството си на живот и здравословното си състояние – и това е адекватната диета. На годишната среща на Американската асоциация за здравето на щитовидната жлеза, бе представено изследване, което показва позитивната връзка между промените в диетата и състоянието на жлезата. Какви са основите на адекватното хранене, когато говорим за занижена функция на жлезата? Ето някои от тях:

Приемайте кръстоцветни зеленчуци

Броколите, кейлът, карфиолът, както и бок чой (вид китайско зеле), са идеални добавки към една добра и балансирана диета. За предпочитане е да се консумират сурови. Можете много лесно да ги включите в ежедневието си под формата на салати. Фибрите и витамините, които те съдържат, ще помогнат за здравето на отделителната система и ще ви държат сити за по-дълго.

Оптимално количество йод

То ще ви е нужно, ако страдате от занижена функция на жлезата. Можете да си го набавите чрез рибата, морските дарове и йодираната сол. Все пак, бъдете внимателни, тъй като прекаляването с него може да има негативен ефект – задържане на вода и проблеми с отделителната система.

Прием на млечни продукти

Консумацията на млечни продукти се препоръчва, тъй като понижената функция на жлезата оказва влияние върху здравето на костите и ставите. Киселото мляко и кравето сирене могат да бъдат добавени към вашето ежедневно меню, като ценен източник на калций. Ако не искате да поемате излишни мазнини, изберете нискомаслени заместители – обезмаслено мляко, извара, прясно сирене (или моцарела).

Добавете храни, богати на селен

Проучване от 2017-та година установи, че поддържането на оптимални нива на селен в организма може да повлияе положително на хипотиреозата, както и на цялостното състояние на организма. Ще го намерите в бразилския орех, пуешкото месо, яйцата, кафявия ориз и говеждото.

Намалете глутена

Хипотиреоидизъмът е честа причина за поява на хашимото, което пък се свързва с непоносимостта към глутен. Премахването на този вид протеин може да помогне за намаляването на възпалителните процеси в организма, както и за възпрепятстването на увреждането на червата. Заменете обикновеното брашно с бадемово. В интернет можете да намерите безброй рецепти за безглутенов хляб.

За да подобрите състоянието си, избягвайте преработените храни, както и полуготовите ястия. Опитайте се да намалите консумирането на храни от заведенията за бързо хранене, газираните напитки, както и продукти, които съдържат прекалено много захари – бисквити, понички, торти и др.