Какви храни включва дневното ви меню и знаете ли приблизително колко калории консумирате на дневна база? Лесно можем да се изкушим да хапнем нещо любимо, например нещо сладко. Скоро след това ще огладнеем доста и този път ще изядем нещо солено... Често се оправдаваме, че нямаме време да си носим домашна и полезна храна, че бързаме и затова ядем на крак и каквото намерим в магазина или близкия ресторант, че не можем да пазим здравословни режими на хранене. Зад тези оправдания обикновено стои преяждането с храни. Ядем повече, когато сме щастливи, когато сме тъжни и сякаш не забелязваме обилния прием на вредни калории. До какво може да доведе редовното преяждане?

Трупане на излишни телесни мазнини

Вашият дневен калориен баланс се определя от това колко калории приемате спрямо това колко изразходвате. Когато консумирате повече храна, отколкото калории изразходвате, това е известно като калориен излишък. Има голям риск този излишък да бъде складиран като излишни мастни натрупвания.

Преяждането може да бъде фактор за затлъстяването, но също така, дори и да тренирате и да се стараете да се храните по-здравословно, прекомерната консумация на протеин също може да увеличи телесните мазнини поради начина, по който се метаболизира. Излишните калории от въглехидрати и мазнини също са фактор за напълняване.

13 причини да не можете да свалите килограми

Може да наруши регулирането на глада

Два основни хормона влияят върху регулирането на глада – грелин, който стимулира апетита, и лептин, който го потиска. Когато не сме се хранили известно време, нивата на грелин се повишават. След това, когато хапнем, нивата на лептин сигнализират на тялото ни, че е сито. Преяждането може да наруши този баланс.

Консумирането на храни с високо съдържание на мазнини, сол или захар освобождава хормони за добро настроение като допамин, които активират центровете за удоволствие в мозъка. С течение на времето тялото ни може да свърже тези усещания за удоволствие с определени храни, които обикновено са много калорични и не са полезни за здравето. Този процес може да наруши регулирането на глада, като ви насърчава да ядете за удоволствие, а не от истински глад. Нарушаването на баланса в тези хормони може да доведе до постоянен цикъл на преяждане.

11 храни и напитки, топящи килограми

Увеличава се рискът от заболявания

Хроничното преяждане може да доведе до затлъстяване, което почти винаги води до метаболитен синдром. Тази група от състояния повишава риска от сърдечни заболявания, инсулт, диабет и други.

Индикаторите за метаболитен синдром включват високи нива на мазнини в кръвта, повишено кръвно налягане, инсулинова резистентност и възпаление. Самата инсулинова резистентност е тясно свързана с хроничното преяждане. Ако не се контролира, може да доведе до диабет тип 2.

Как да се отървете от мазнините в долната част на корема

Може да наруши мозъчната и храносмилателната функция

С течение на времето преяждането може да навреди на мозъчната функция, сочат редица западни изследвания. Наднорменото тегло се отразява негативно на паметта, смятат учени. Хроничното преяждане и затлъстяването са свързани с лек когнитивен спад със стареенето, сочат изследвания. Още един негативен ефект от преяждането е нарушаването на храносмилането, появата на гадене, стомашни киселини, газове в корема.

Още по темата

Поява на мудност, желание за сън

След преяждане много хора стават мудни или уморени, имат нужда да заспят веднага. Това може да се дължи на реактивна хипогликемия, при което кръвната ви захар спада малко след обилно хранене.

Ниската кръвна захар обикновено се свързва със симптоми като сънливост, мудност, ускорен пулс и главоболие. Когато хапнете обилно или изядете любим десерт, кръвната захар рязко се покачва. Това ви държи енергични. Но тялото веднага започва да секретира инсулин, за да се балансира кръвната захар, което води до нейното рязко понижаване и желание да си подремнем.