Позитивното мислене е хубав начин да се отърсите от негативните нагласи и да гледате с по-положителен поглед на живота. То помага да се чувствате добре в редица ситуации и е начин да не се фокусирате единствено върху трудностите и негативите в живота, защото те са наистина много. Ако се фиксирате само върху лошото и дадете път на черногледството, успехите, щастието и любовта в живота ви ще изглеждат като недостижими величини.

Ако позитивното мислене не ви помага, опитайте други техники!

Да гледаш позитивно обаче невинаги е добра идея. Понякога налагането на позитивното мислене като основен мироглед може да е изтощаващо, дори вредно. Умишленото фокусиране в позитивната нагласа има редица негативи за психиката. Въпреки ползите от позитивното мислене, съществува риск от потъване в токсичен позитивизъм, който има тъкмо обратния ефект. Позитивността се среща в много форми и не всички те са здравословни.

Ако непременното преследване на позитивността възпрепятства или обезсилва емоционалността ви, резултатът може да е изненадващо отрицателен. Това се нарича токсична позитивност.

Какво представлява токсичното позитивно мислене?

Въпреки потенциалните ползи от позитивното мислене, позитивността може да се превърне в токсична и вредна, когато започне да заглушава всичко останало.

Токсичната позитивност е, когато хората използват или изискват от себе си задължителна позитивна нагласа и емоция в моменти, в които не е нужно да бъдат проявявани. При токсичната позитивност хората се стремят да са напълно положителни, дори свръхположителни, което е неестествено и даже нездравословно. Нормално е човек да изпитва опасения за нещо, да не е положително настроен към абсолютно всичко наоколо. Този вид негативизъм и проява на страх са премерен природен начин да се предпазите от безразсъдни постъпки.

Позитивното мислене води до депресия

В този смисъл обезателното налагане на позитивно мислене в ситуации, в които то е напълно излишно, може да ви навреди. Когато нещо негативно, без значение какво е то, е очевидно, няма нищо лошо да го назовете с истинското му име, без да се преструвате на позитивно гледащи. Насилственото превръщане на негативните ситуации и обстоятелства в позитивни не само няма да ви помогне да се чувствате по-добре, но и може да ви накара и да страдате.

Токсичната позитивност може да се разглежда и като механизъм на отричане, на потискане на инстинктите, които подсказват, че интуицията ви подтиква да сте негативни. Потискането на тези емоции изтощава психически.

Важно е количеството

Позитивното и негативното мислене имат своите ползи в различните ситуации. Важното е да не прекалявате с нито едно от двете. Дозата прави отровата. Ако залитате прекалено в едната или в другата посока, това ще ви навреди. Твърде негативното мислене пречи на откриването на щастието в живота, прекалено позитивното също замъглява преценката и понякога ви прави дори отблъскващи за околните. Бъдете умерени.

Какви са проблемите, които може да причини токсичната позитивност?

Емоционалното потискане на истинските емоции, било то негативни, се свързва с редица проблеми. Наричат се „метаемоции“. В такива случаи интуицията, тялото ви, психиката крещят, че не се чувствате добре, а вие насила се мъчите да изглеждате позитивно. Това токсично потискане на истинското ви състояние може да ви разболее на психическо и физическо ниво.

Плацебо ефект при позитивно мислене

Още по темата

Изследване от 2018 година, публикувано в Journal of Psychotherapy Practice and Research установява, че при наличие на тревожност или тъга, някаква негативна емоция и същевременното им потискане и насилствено трансформиране в позитивен вид всъщност ви кара да се чувствате още по-зле.

Хората, които полагат усилия и влагат енергия в това да потискат емоциите си рискуват да загубят контрол над другите си истински чувства, констатира друго проучване, публикувано в Social Psychological and Personality Science и цитирано от thehealthy.com. Полагането на усилия да погребете истинските си емоции може да доведе до явление, наречено изчерпване на егото. Според тази теория съществува схващането, че имаме ограничени умствени ресурси, които можем да изхабим, ако системно потискаме истинските си чувства.

Емоционалното потискане е свързано и с редица физически проявления, като главоболие, проблеми със съня, сърдечносъдови заболявания, заболявания на храносмилателния тракт. Изследване от 2018 година, публикувано в Journal of Personality and Social Psychology установява, че хората, които не потискат, а приемат и проявяват истинските си психологически преживявания имат много по-добро емоционално и физическо здраве.