Този месец (юни 2009) Полският културен институт набляга на филмите, на преоценката на важни периоди от близкото минало от гледна точка на изминалото време, а също и на свободата в изкуството. Ето и предстоящите събития до края на месеца.
Отвъд омразата, отвъд носталгията
Минифестивал за социалистическото минало (3 – 27 юни)
Организатори: Академична Лига за Югоизточна Европа, Гьоте институт, Полски институт в София, Унгарски културен център, Чешки културен център
В сътрудничество с EUNIC Bulgaria, НДК, кинотеатър “Люмиер”, Център за култура и дебат “Червената къща”.
Организаторите възнамеряват да създадат публично събитие, мини-фестивал, съпоставящ творби от различни страни, посветени на епохата на социализма. Проблемът за осмислянето на комунизма и “реалния социализъм” има световни измерения, но нашият фестивал е по-скромен и търси локални контексти и сравнения. Ще бъдат подбрани такива оригинални и качествени художествени постижения, които да дадат възможност да се сравняват както различните видове социализъм, така и различните художествени рефлексии върху тях в Германия, Чехия, Полша, Унгария и България. Сравними ли са интерпретациите относно природата и ефектите на комунизма, какво казва самата съпоставка? Какви са художествените постижения, какви са поуките, които могат да извлекат изкуствата? До каква степен репрезентациите и тълкуванията на отделните “социализми” могат да бъдат предавани и разбирани извън породилия ги конкретен контекст, каква е ролята на изкуствата при преработването на всекидневната и на травматичната памет от тази епоха?
Фестивалът възнамерява да премине както отвъд агресивната омраза, така и отвъд наивната носталгия. Той ще търси прозрения – интелектуални хрумвания, находки в художественото представяне и инсцениране, нестандартни интерпретации за живота в онова близко минало. Той не остава изолиран в креативната сфера, а търси диалозите между художествените творби, критиката, историята на изкуствата, философията. Целта не е да се произведе някаква монолитна истина за социализма, а да се даде на публиката достъп до множество от перспективи, до конфликтни тълкувания и алтернативни концептуализации.
Програма
04.06 – 18 ч., Полски институт, ул. “Веслец” 12
Откриване на изложбата “Икони на победата”
16.06 – 18 ч. Гьоте институт, ул. Будапеща N 1
Откриване на изложбата Аделина Попнеделева: “Градски Мотиви” (до 30.06.2009)
18.06 – 18 ч. Червената къща, ул. “Любен Каравелов” № 15
Литературно четене и обсъждане на книгата “Следения човек” на Веселин Бранев.
19. 06 – 16 ч. Гьоте институт
Лекции на проф. Ян Сокол (Чехия), проф. Хубертус Кнабе (Германия), проф. Павел Шпевак (Полша).
19.06 – 19.30 ч.
Кръгла маса.
Модератор: Александър Кьосев.
Участват проф. Ян Сокол (Чехия), проф. Хубертус Кнабе (Германия), проф. Павел Шпевак (Полша), доц. Петя Кабакчиева, доц. Георги Лозанов, ст. н. с. Едвин Сугарев, доц. Бойко Пенчев, д-р Георги Господинов, Яна Генова.
Филмова програма
кино “Люмиер”, ул. “Баба Неделя”, малкото НДК, ет. 2
25.06 – 19.00 ч.
Откриване, Good bye, Lenin! – Германия, 2003, 121 мин., Режисьор: Волфганг Бекер
26.06 – 18.30 ч.
Площад “Москва” – Унгария, 2001, 88мин., Режисьор – Ференц Тьорьок
26.06 – 20.30 ч.
Дяволска сеитба – ЧР, 2006, 56 мин., с английски субтитри, Режисьор – Кристина Влахова
27.06 – 18.30 ч.
Дзифт – България, 2008, 92 мин., Режисьор – Явор Гърдев
27.06 – 20.30 ч.
Бягство от кино “Свобода” – Полша, 1990, 87 мин., Режисьор – Войчех Марчевски
Моменти от месечната програма на Полския институт юни 2009
5, петък
В рамките на Фестивала Sofia Design Week 5 -12 юни 2009
17.30 ч., Галерия “Васка Емануилова”, бул. “Янко Сакъзов” 15
Изложба Update. Полският плакат днес. Куратор – Агата Шидловска от Музея на плаката във Виланов
Плакатите, включени в изложбата, са част от дискурса на идентичността, противоположен или паралелен на официалната политика. Изложбата изследва напрежението между вчера и днес – съпоставени с традициите и наследството, но и с консервативните ценности.
Вход свободен
5, петък
19.30 ч., Театър-лаборатория "@лма@алтер” – Софийски университет, Ректорат, вход откъм бул. “Цар Освободител” 15
ЮНЕСКО обяви 2009 за Година на Йежи Гротовски
“Задушница – една възможна импровизация. Литургия на колективното случване на вярата” (по едноименната поема на Адам Мицкевич). Постановка – Николай Георгиев. Хореография – Петя Йосифова, музика – маестро Румен Бальозов.
Ретроспектива на филмите на Йежи Сколимовски в рамките на 14 фестивал на европейските копродукции
8-11 юни 2009 г.
8, понеделник
18 ч., Галерия на Полския институт
Сколимовски – отличителни белези – реж. Йежи Колат (Rysopis Skolimowskiego,1992, 43 мин.), с превод
Филмов дебют на Йежи Колат. Във творбата са използвани филмови материали, събрани по време на работата на Сколимовски върху филмовата адаптация на романа на Витолд Гомбрович “Фердидурке”.
19 ч., Галерия на Полския институт
Отличителни белези: няма (Rysopis, 1964, 71 мин., с превод)
Награди: 1965 -Арнхайм (ФФ) – Grand Prix за режисура; 1965 -Варшавска сирена за най-добър игрален филм; 1964 – Варшава (ФФ на Филмовата и театрална академия в Лодз) – награда за режисура и за операторско майсторство.
Дебют на Сколимовски в игралното кино и същевременно първа част на диптиха за съдбата на Анджей Лешчиц. Съставеният само от 29 кадъра филм представя портрета на млад човек, който не се чувства способен да преживява по-силни емоции. Страстно желае нещо, но не знае какво. Разколебан между различни възможности, непоследователен в поведението си, отчаяно се опитва да намери своето място в живота.
9, вторник
18 ч., Галерия на Полския институт
Walkover, 1965, 70 мин., с превод)
Награди: 1965 – Арнхайм (ФФ)-Grand Prix за режисура; 1965 – Mанхайм (MTF)-отличие; 1966 – награда “Cahiers du Cinema” .
Както и предишния филм, този печели признанието на критиката – полската и в чужбина. Стилът на Сколимовски е сравняван с най-известните филми на Антониони, подчертава се майсторството на младия режисьор при оперирането с дългите кадри. Режисьорът рисува психологически портрет на героя на фона на полугротескната действителност, в която патосът съжителства с иронията и подигравката.
10, сряда
18 ч., Галерия на Полския институт
Бариера, 1966, 77 мин., с превод
Награди: 1966 – Бергамо (Фестивал на авторски филми) – Grand Prix 1968 – Валядолид (MФФ) – специална награда на журито.
Бариера е най-богатият откъм поетика филм на Й. Сколимовски. Психологическа драма, чийто герой е млад човек, опитващ се да преодолее делящите го от света бариери – възраст, пари, стари култове, йерархии.
11, четвъртък
18 ч., Галерия на Полския институт
Горе ръцете, 1967,76 мин., с превод
Награди: 1981 – Гдиня (до 1986 Гданск), Фестивал на полското кино – награда на журналистите; 1981 – МФФ Барселона – Специална награда
Филмът е заснет през 1967 г., но не е пуснат по екраните. Официалната му премиера е в Кан през 1981 г., а разпространението му започва едва през 1985 г.
Абсолвенти на Медицинската академия се срещат 10 години след завършването. Един липсва, но изпраща телеграма и кани колегите си на село, където е лекар. Няколко души решават да го посетят и се качват в единствения превоз – товарен влак.
19, петък
16 ч., Гьоте институт, ул. “Будапеща” №1
В рамките на Минифестивала за социалистическото минало “Отвъд омразата, отвъд носталгията”
В сътрудничество с Гьоте институт, Чешки културен център, Унгарски културен център, Академична лига за Югоизточна Европа
Лекция на проф. Павел Шпевак Човешката и политическата история на социализма
Павел Шпевак (род. 1951 г.), професор във Варшавския университет, изучава история на идеите, социолог, публицист, бивш депутат в полския парламент (2005-2007). Понастоящем научен сътрудник в Института по социология на Варшавския университет. Занимава се с обща социология, социология на политиката, история на обществената и политическата мисъл и философия. Изследва и популяризира западната философия и политическа теория, особено либералната и консервативна мисъл (на Джон С. Мил, Джон Актън, Ървин Гофман, Майкъл Оукшот, Ерик Фьогелин). Занимава се проблемите на политическите и обществените промени в Полша и Централна Европа. Автор на множество научни публикации и книгите: Идеологии и граждани (1991), Към общото добро(1998), Anti -Totalitarismus. Eine polnisсhe Debatte (2003), Обещанията на демокрацията (2004), Мидраш: Книга на книгите (2004), Споменът за комунизма (2005).
Активно действа в Независимия професионален съюз “Солидарност”, член на Съюза на полските писатели. Сътрудничи на авторитетните издания Впрост, Жиче Варшави, Тигодник повшехни, Факт, Газета виборча и Жечпосполита.
19.30 ч., Гьоте институт, ул. “Будапеща” № 1
Кръгла маса на тема “Отвъд омразата, отвъд носталгията. Дискусии и образи на социализма двадесет години по-късно” с участието на проф. Павел Шпевак, проф. Ян Сокол (Карлов университет, Прага), проф. Хубертус Кнабе (Хохеншьонхаузен, Берлин), доц. Петя Кабакчиева, доц. Георги Лозанов, ст. н. с. Едвин Сугарев, доц. Бойко Пенчев, д-р Георги Господинов, Яна Генова.
24, сряда
19 ч., Сатиричен театър, сцена “Щастливеца”, ул. “Стефан Караджа” 26
“Тестостерон” на Анджей Сарамонович
Билети на касата на Сатиричния театър
25, четвъртък
18 ч., Галерия на Полския институт
Цикъл “20 години от Обявяването на свободата и рухването на комунизма в Централна Европа”
Поколение`89 – реж. Мария Змарз-Кочанович (документален, 2003, 61 мин., с превод)
Награди: Специална награда “Бронзов лайконик” на 43 Краковски филмов фестивал 2003 г.
Филмът е портрет на т. нар. поколение на голямата промяна, първото, израснало в епохата на III Полска република. Родени около 1968 г., през 1989 г. тези хора най-често са били студенти. Тук ги заварва промяната на строя и те напълно самостоятелно могат да избират какво да бъде тяхното бъдеще. В центъра на вниманието на режисьорката е група варшавски интелигенти, някога студенти по история, преживяли заедно патриотичния унес и поколенчески колебания.
Вход свободен
27, събота
20.30 ч., Кино “Люмиер”, НДК
В рамките на Минифестивала на социалистическото минало “Отвъд омразата, отвъд носталгията” и Салона на изкуствата
Бягство от кино “Свобода” (Ucieczka z kina “Wolnosc”) – реж. Войчех Марчевски (1990, 87 мин., с превод)
Награди: Гран при Златни лъвове, награда на журналистите на Фестивала на полското игрално кино в Гданск-Гдиня 1990; Златна патица – награда на читателите на сп.“ФИЛМ” 1990; Гран при на Международния филмов фестивал Авориас (Франция) 1992; Награда за най-добър филм на Международния фестивал на фантастичния филм в Бургос (Испания)1994 .
Един от най-важните филми на политическия прелом през 1989 г. Творбата се превръща в събитие на Фестивала на полското игрално кино в Гданск-Гдиня през 1990 г. Разказ за духовното прераждане на цензора, някога поет и литературен критик, а сега привидно опасен, но в действителност наплашен и самотен човек. Филмът е заснет като гротескна притча за свободата на изкуството и на човека, изгубен в авторитарните механизми на властта. Филм, защитаващ свободата на изкуството, което не приема цензура под никаква форма.
Билети на касата на НДК
29, понеделник
19 ч., БАН – Централна сграда, Тържествена зала, ул. “15 ноември” №1
Съвместно с Посолството на Република Полша, Българско общество за индивидуална свобода, Издателска къща МаК
Представяне на българския превод на книгата на Витолд Гадомски “Лешек Балцерович” (Издателска къща МаК, превод – Десислава Попова, редактори – Камен Рикев и Роман Майевски) с участието на Лешек Балцерович.
Лешек Балцерович (1947) – полски икономист (хабилитиран доктор на икономическите науки) и политик, кавалер на Ордена “Бял орел”, представител на икономическата школа, наричана монетаризъм, вицепремиер и министър на финансите в три правителства, бивш председател на Полската народна банка, народен представител в III Народно събрание, бивш лидер на Съюза за свобода. През октомври 2008 г. става вицепрезидент на International Atlantic Economic Society и член на работната група на ЕС, която търси начини за преодоляване на икономическата криза.
Лешек Балцерович е една от най-важните за съвременна Европа личности. През 1989-1991 г. е вицепремиер и министър на финансите на Полша. През този период планира и въвежда ефективни пазарни реформи. За поляците е символ на модерния капитализъм. Обичан и мразен, но дори неговите противници го уважават и оценяват заслугите му. Балцерович заема специално място сред полските политици. Продължава да е активен в обществения живот.
Книгата описва животът и постиженията на Лешек Балцерович, както и съвременната история на Полша – от тежката икономическа криза през 80-те до приключилите с успех пазарни реформи. Описва както политическите и обществени промени, така и промените в манталитета на поляците, които правят възможно приемането на реформите въпреки високата цена, която трябва да заплатят. Авторът на книгата се среща с Лешек Балцерович през 1988 г., когато той е млад доктор по икономика, известен като автор на интересна концепция за реформиране на икономиката, разработена с група негови приятели в края на 70-те. Авторът провежда няколко десетки интервюта и разговори с Балцерович. Това му помага по-добре да разбере доводите и изборите на Балцерович, да опише личния му живот и научните постижения.
Витолд Гадомски е роден през 1953 г. Водещ икономически журналист в най-големия полски вестник “Газета Виборча”, носител на национални и международни журналистически награди.
30, вторник
16-19.30 ч., Галерия на Полския институт
Организатор: Българско общество за индивидуална свобода
Публична дискусия с участието на проф. Лешек Балцерович на тема: Преходът като изход.
вход свободен – ограничен брой места
Прояви извън София
Балчик
20-27 юни 2009 г. – VII Международен филмов фестивал за късометражно кино “В двореца”
Специално участие на Кшищоф Зануси във фестивала – майсторски клас с млади творци и лекция .
Прожекция на късометражните му филми.
* * *