Високото кръвно налягане често бива наричано „тихият убиец“. Това не е случайно, защото често се случват усложнения, предизвикани от нерегулирано високо кръвно. Редица смъртни случаи, предизвикани от сърдечни инфаркти и мозъчни инсулти, крият в основата си недиагностицирана хипертония.

В световен мащаб хипертонията поразява милиони хора. Но за щастие, тя е състояние, с което може да се живее дълго, стига да бъде контролирано адекватно. Дори не във всички случаи се налага медикаментозно лечение. Важно е просто да се движите достатъчно и да спазвате здравословна диета.

Какво представлява високото кръвно налягане?

За нормални стойности на кръвното налягане се считат параметри на горната спрямо долната граница съответно 120/80 като се допускат колебания от няколко десети. За опасно високо кръвно налягане говорим, когато стойностите преминат границата и започнат да се покачват от 130/90 нагоре.

Ако ви се случват моментни покачвания на стойностите – не се притеснявайте. Не е задължително да страдате от хипертония при наличие на спорадични повишения в стойностите.

Кои са основните рискови фактори?

  • Възраст
  • Фамилна анамнеза
  • Хранене
  • Стрес
  • Липса на движение

Съвети за предотвратяване и контрол

Една от основните стъпки за подобряване и нормализиране на кръвното налягане е здравословният начин на живот. Той най-общо включва правилна и пълноценна диета, както и редовни физически тренировки.

Важно е да се поддържа оптимално тегло, да не се злоупотребява с алкохол и тютюнопушене, както и с приема на натрий под формата на готварска сол.

Ще се спрем на най-подходящите и ефективни упражнения, които ще ви помогнат да се предпазите от поява на хипертония, както и ще намалят симптомите, ако вече имате такава. Упражненията са важни, защото те провокират сърцето да изпомпва кръв без допълнително усилие, а така напрежението върху стените на кръвоносните съдове намалява.

Резултатът е понижаване на кръвното налягане.

Още по темата

Аеробни упражнения

Тази форма на тренировка оказва значително влияние върху нивата на кръвното налягане. За такава тренировка се смятат ходенето, тичането, туризмът, колоезденето, плуването – все приятни занимания, които бихте могли да включите в ежедневния си режим.

Достатъчни са средно по 30 минути всеки ден. В случай, че не сте способни да се упражнявате 30 минути без прекъсване, и по-кратките тренировки имат значение!

Упражнения за отслабване

Упражненията за отслабване могат да доведат до резки пикове в нивата на кръвното налягане. Тези действия са моментни. В дългосрочен план тези упражнения имат положително въздействие върху нивата на кръвното налягане.

Преди да предприемете такива упражнения се консултирайте с лекар.

Йога и медитация

Йогата помага изключително за понижаване на кръвното налягане. Тя действа релаксиращо, освобождава от стреса, който е един от причинителите на високото кръвно налягане. Йогата и медитацията могат спокойно да се превърнат в ежедневна рутина за вас, ако страдате от този проблем.

Дихателни упражнения

С дълбоките дихателни упражнения, според едно скорошно американско проучване, човек може да регулира сам кръвното си налягане чрез подходящи упражнения за дълбоко и бавно поемане на въздух.

Дихателните техники са лесни и ефективни начини за ограничаване нивата на кръвното налягане. Лесно можете да ги овладеете чрез йога практики.