Цинкът е елемент, който е доста рядък в човешкото тяло. На организма са му нужни много малки количества от този метал, затова той е наричан още микроелемент.

Ако сте вегетарианец или веган, вероятността да ви липсва достатъчно цинк е по-голяма, отколкото при месоядците. Това е така, защото най-големи количества цинк се откриват в червеното месо, мидите, а пълнозърнестите храни и растителните протеини са с високо съдържание на фитинова киселина, която пречи на абсорбцията на цинк.

Цинкът е отговорен за различни функции в човешкото тяло. Той играе важна роля за регулирането на редица ензими.

За какво се предписват хранителни добавки с цинк?

Имунна система

Цинкът стимулира имунната система, помага при настинка, инфекции на дихателните пътища и ушите.

Зрение

Добавките с цинк са особено полезни при различни очни заболявания като дегенерация на макулата, кокоша слепота, катаракта.

Кожа

Кожните проблеми се повлияват изключително добре от приема на цинк. Добавките с полезния микроелемент помагат при акне, псориазис, екзема, стареене, както и за по-бързо заздравяване на рани.

Енергия

Цинк се предписва и на спортисти, които изразходват големи количества енергия. Той подобрява производителността и силата.

Зъби и венци

Много пасти за зъби са обогатени с цинков нитрат. Той предотвратява заболявания на венците и поява на плака.

Цинкът се използва и за лечение на астма, диабет, високо кръвно налягане, СПИН, синдром на Даун, пептични язви, шум в ушите, еректилна дисфункция, остеопороза и хранителни разстройства.

Как действа цинкът?

Цинкът е необходим за цялостен растеж на клетките в тялото. Той помага за правилното им функциониране и делене.

Имунната система, съсирването на кръвта, функцията на щитовидната жлеза, биха били изключително затруднени без цинк. Той помага за активиране на Т-лимфоцитите, които контролират имунните реакции, атакуват болестотворните микроорганизми и неутрализират раковите клетки.

Още по темата

До какво води цинковият дефицит?

Цинковият дефицит води до забавен растеж при децата. Честата диария също може да се дължи на недостиг на цинк.

При възрастните дефицитът на цинк може да предизвика проблеми с познавателните способности, ниски нива на инсулин, загуба на апетит, раздразнителност, косопад, гадене и диария.

Природни източници на цинк

Дневният прием на цинк не трябва да надхвърля 40 мг. Така че, трябва да си направите сметка, ако приемате допълнително хранителни добавки с цинк.

Натуралните източници, които ни даряват с цинк от природата са:

  • Стриди
  • Говеждо и агнешко месо
  • Спанак
  • Раци и омари
  • Скариди
  • Фасул
  • Черен шоколад
  • Фъстъци
  • Ленено семе

Предпазни мерки

Високият прием на цинк не е препоръчителен, защото може да е вреден за здравето, тъй като твърде големите количества цинк потискат абсорбцията на мед. Могат да възникнат главоболия, повръщане, болки в стомаха, диария и гадене.

При продължително излагане на големи количества цинк може да се появи сериозна бъбречна недостатъчност.