Много хора страдат от недостиг на желязо. Някои дори развиват анемия. Знаем, че липсата на желязо носи сериозни заплахи за организма.

Не е достатъчно просто да наблегнете на храните, богати на желязо. Има причини, които възпрепятстват абсорбцията на желязо.

Защо организмът не може да абсорбира лесно желязото от спанака, например?

Наличността на желязото в определена храна зависи от вида на самото желязо. Желязото в зеленчуците е един вид, а това в месата съвсем друг вид. Растителните разновидности на желязото са много по-трудно абсорбируеми от животинските.

Как да се подобри усвояването на желязото?

Скоростта на усвояване зависи от способността на тялото да обработва желязото и от наличието на определени хранителни вещества, които действат като катализатори на абсорбцията на желязото.

Витамин C е такова вещество, което подпомага разграждането и усвояването на желязото, тъй като той се свързва с него и предпазва от образуване на железни съединения с други елементи.

Най-добрият начин да усвоите желязото от спанака, който сте си приготвили, е да добавите лимон към него.

Също така можете просто да взимате витамин C под формата на добавка, ако взимате и желязо.

Още по темата

Храни, които пречат на усвояването на желязото

Има някои храни, които възпрепятстват усвояването на важния за организма елемент и е добре да се опитате да ги избягвате, ако имате дефицит на желязо.

Кафето и чаят са напитки, чиито полифеноли и фитати намаляват с до 50-60% усвояването на желязото.

За да не попречат на абсорбирането ги пийте поне час преди хранене. След това спокойно можете да похапнете от богатото си на желязо меню. След ядене е препоръчително да изчакате още 2 часа, преди да се изкушите от някоя храна, пречеща на усвояването на желязото.

Такива храни са:

  • Мляко
  • Млечни продукти
  • Яйца
  • Бобови растения
  • Соя, зърнени и други източници на диетични фибри

Храни, които могат да помогнат за усвояването на желязо са тези, които съдържат магнезий и калций.