Чували сме лекарите, диетолозите и нутриционистите да съветват да пием големи количества течности. Това е полезно от една страна, но и вредно от друга. Често хората злоупотребяват с водата и останалите течности, защото смятат, че колкото повече, толкова по-добре. Това не е така.

Дехидратацията, както и водната интоксикация могат да предизвикат електролитен дисбаланс. Това състояние може да се окаже животозастрашаващо, ако продължи твърде дълго и се задълбочи.

Какво представляват електролитите?

Електролитите са минерали – натрий, калий, хлор, калций, магнезий, фосфати, бикарбонати. Всички те се разтварят в течностите в организма и създават електрически заредени йони. Някои са положителни, други отрицателни. Балансът между тях е от огромно значение за функцията на нервната система и мускулите, в това число сърцето.

5 причини да пиете кокосова вода

Електролитният баланс е важен за контрола на течностите в тялото, кръвното налягане, pH на кръвта и организма като цяло.

Дехидратацията, както и прекомерното количество вода в организма може да доведе до дисбаланс в електролитите. Ако те не са в хармония, могат да настъпят редица промени във функциите на отделни органи и системи.

Какво може да предизвика електролитен дисбаланс?

  • Много интензивна физическа активност
  • Натоварващи тренировки
  • Продължително кардио
  • Треска
  • Обилни повръщане и диария, водещи до обезводняване
  • Висока температура
  • Условия на много висока температура на околната среда

В тези случаи тялото губи големи количества натрий. Той е един от най-съществените минерали, отговарящи за важни функции. За да се върнат изгубените количества натрий при дехидратация е важно да пиете повече течности, както и да консумирате храни, богати на важния минерал.

Кои са симптомите на хипернатриемия?

Обратният случай е не по-малко опасен за здравето. При претоварването на организма с натрий или затрудненото му освобождаване от тялото се наблюдават гърчове, нервна възбуда, променено състояние на ума, объркване, жажда, а в по-тежки случаи кома.

Кои са симптомите на електролитен дисбаланс?

Изтощение, умора

Един от най-честите симптоми на електролитен дисбаланс е умората. При драстично намаляване количествата на магнезий и натрий в кръвта, мускулите не съумяват да вършат качествено работата си.

Най-добрите енергийни закуски

Наблюдава се свиване на мускулите, невъзможност за поддържане на костите здрави, понижава се активността на нервната система, тонуса на гладката мускулатура на органите и кръвоносните съдове.

Може да се появи затруднение при движение, при дишане. В тежки случаи се наблюдава бъбречна недостатъчност, стомашно-чревни смущения, сърдечна недостатъчност.

Забавен или неритмичен сърдечен пулс

Калият улеснява предаването на електрически импулси, от които мускулите се нуждаят, за да се съкращават ритмично. Това е особено важно за гладката мускулатура, която не се контролира волево.

От гладка мускулатура са изградени кръвоносните съдове. Гладка мускулатура изгражда и определени тъкани на сърцето. Ето защо при електролитен дисбаланс се наблюдават смущения в съкращенията на тази мускулатура.

Намаленото количество калий може да предизвика мускулна слабост, спазми, изтръпване по крайниците, скованост, сърцебиене, бавен пулс. Ако не се овладее, състоянието е животозастрашаващо.

Подходяща напитка за всяка ситуация

Още по темата

Изтръпване по крайниците и пръстите

Калцият може да се открие във всяка клетка на тялото и в кръвта, но 99% от него се съхраняват в костите. Той е основният електролит, отговорен за синтеза на костно вещество. Калцият отговаря още за мускулните съкращения, съсирването на кръвта, функцията на редица ензими и поддържане на сърдечния ритъм.

При твърде много калций в кръвта се появяват жажда, бъбречни камъни, коремни болки, депресия, умора, запек.

Симптомите на намалено количество калций пък са изтръпване на пръстите, краката, ръцете, езика, устните. По-сериозни състояния при хипокалциемия са гърчове и сърдечна аритмия.

Силен сърбеж и нарушено кръвообращение

При прекомерно високи нива на фосфати в кръвта възниква силен сърбеж поради втвърдяване на стените на кръвоносните съдове и нарушения в бъбречната функция.

Кои храни са богати на електролити

Електролитите не се срещат само в разтворена форма в течности или в спортни напитки. Най-полезните електролити се намират в някои хранителни продукти.

Сред тях са картофи, авокадо, спанак, боб, сладки картофи, гъби, грах. Те допринасят за подобряване функциите на мускулите, нервната система, метаболитните процеси, сърдечносъдовата система.