Забързано ежедневие, пропускане на хранения или спазване на нездравословни диети... Освен водата и кислородът, храната е другият важен елемент, който поддържа живота ни. Чрез нея ние си осигуряваме мазнини, протеини и въглехидрати, които се използват като източници на енергия, както и градивни елементи за всичко.

Когато гладуваме, страда всяка една част от нашето тяло (пропускане на хранене и диети с минимални калории не бива да се бъркат с лечебното гладуване), включително и мозъка. Какви промени се случват в него?

Натоварване на хипоталамуса

Хипоталамусът е висш център на вегетативната нервна система, основна част от мозъка, която играе централна роля в реакцията на тялото. Този дял от мозъка се намира точно над мозъчния ствол и е отговорен за регулиране на хомеостазата или баланса в тялото. Храната е необходима за функцията на тялото. Когато не осигуряваме достатъчно полезни калории, хипоталамусът работи извънредно, за да възстанови баланса на тялото.

Разпознаване на глада

Три основни области на хипоталамуса са свързани с глада. Това са латерален, паравентрикуларен и вентромедиален хипоталамус. Паравентрикуларният хипоталамус помага за регулиране на апетита. Вентромедиалният хипоталамус отговаря, когато се нахраним, да усетим ситост и да спрем процеса, който води до преяждане.

Когато гладуваме или не се храним редовно, тогава се стимулира страничният хипоталамус, който ни кара да осъзнаем, че се нуждаем от храна чрез серия от реакции в тялото.

5 храни, които защитават мозъка от стрес

Чували ли сте за хормона грелин? Той е пептиден хормон, отговарящ за редица метаболитни и ендокринни функции, синтезиран от клетки в стомашно-чревния тракт и хипоталамуса, както в малки количества и от бъбреците и плацентата. Когато се храним, ние осигуряваме енергия за тялото.

Когато енергийните нива са ниски, започва синтеза на грелин. Мозъкът веднага реагира на енергийния дисбаланс, предупреждавайки ни за липсата на храна. Но е важно да се отбележи, че чувството на глад невинаги означава, че наистина се нуждаете от храна. Гладът може да бъде иницииран поради липса на достатъчно вода, или при определени модели на хранене, като например чувство на глад по обед, защото винаги обядвате по това време.

Отслабване с фракционна диета

Недохранване и мозък

Недохранването засяга мозъка. Неговите клетки се нуждаят от енергия, точно като всяка друга клетка в тялото. Без редовно подаване на здравословна храна, лишавате този важен орган от важни елементи, в резултат на което страда както невронната функция, така и химията на мозъка. Не се учудвайте, ако забележите, че ви липсва концентрация, имате проблеми с паметта, моделите ви на сън са нарушени, нямате настроение, нарушени са и моторните ви умения.

Не забравяйте, че гладът е един от начините, по който тялото ви сигнализира, че е време да се нахраните. Когато нивата на кръвната захар спаднат или стомахът ви е празен, рецепторите в тялото ви изпращат сигнали до мозъка ви, че се нуждаете от храна.

8 летни диети, които топят излишните килограми

Ако диетата ви е здравословна, осигурява ви необходимите калории, според това колко енергия изразходвате, не би трябвало да усещате глад. Това е така, защото вие давате на тялото си необходимото за правилното му функциониране.

Гладът е различен от апетита, който ни кара да хапваме нещо не така здравословно, но изпитваме радост след това. За да не лишавате мозъка от енергия, имайте 5-6 малки балансирани хранения за деня. Така хем ще отслабвате, хем ще имате енергия за работа, спорт, забавления.