Соевото мляко е една от най-популярните алтернативи на животинските млека. То е растително мляко, което се употребява не само от вегетарианци и вегани, но и от хора, страдащи от непоносимост или алергия към млечен протеин.

Потребителите на соево мляко стават все повече през последните години и има защо. Соевото мляко е много полезен източник на редица хранителни вещества.

Какво трябва да знаем за растителното мляко – разновидности и ползи

Соевото мляко се произвежда от соеви зърна. Те се накисват, смилат и се варят в течност, която след това се филтрира по специална технология, за да се отстранят остатъчните частици. Крайният продукт е с кремообразна и гладка текстура, която наподобява тази на млякото.

Соевото мляко е богато на витамините А и D. В една стандартна чаша от 225 мл се съдържат приблизително 105 калории, 6,3 г протеин, 3,6 г мазнини, 115 мг натрий, 12 г въглехидрати, 0,4 г фибри, 300 мг калций, 1 мг желязо, 298 мг калий.

Какви са ползите от консумацията на соево мляко?

Соевото мляко е прекрасен източник на растителни протеини, които да включите в диетата си. Приблизително 2 чаши соево мляко на ден може да окажат благотворно въздействие върху сърдечносъдовата система.

Пийте овесено мляко за здраво сърце и добро зрени

Метаанализ на данни от изследвания, публикувани през 2019 година в The Journal of Nutrition установява, че добавянето на соев протеин към диетата може да подпомогне понижаването на нивата на холестерола, което да подобри сърдечносъдовото здраве.

Страдащите от диабет тип 2 също биха могли да се възползват от полезностите на соевото мляко. Друго проучване от 2016 година, публикувано в Yonsei Medical Journal показва, че соевият протеин може да подобри нивата на кръвната захар и инсулиновата чувствителност.

Има ли соевото мляко потенциални вредни въздействия?

Соевият протеин е алерген, който може да провокира алергични реакции при хора с алергия и непоносимост към него. Ето защо за тях соевото мляко не е подходящ заместител на животинските млечни продукти.

Още по темата

Полезни алтернативи на животинското мляко

Соята съдържа 8 от големите алергени, което означава, че една голяма група хора не могат да я консумират, както и продуктите от нея. Соята може да се съдържа и в други продукти, заради което за хората с алергии е важно да следят добре етикетите, за да избегнат евентуални алергични реакции.

Соята може да повлияе негативно състоянието на хора, страдащи от заболявания на щитовидната жлеза. Соевото мляко и соевите продукти намаляват усвояването на хормоните на щитовидната жлеза, както и потискат въздействието на медикаментите за компенсация на дисфункцията ѝ.

Бадемово или фъстъчено масло – кое е по-полезно?

Соевото мляко съдържа растителни естрогени, наречени изофлавони. Някои проучвания показват, че тези съединения се свързват с повишен риск от някои видове рак.