Гъбите са едни от най-полезните източници на хранителни вещества, опаковани в чудесен вкус с малко калории. Разнообразието от гъби дава богата палитра от вкусове и аромати, които можете да включите по различни начини в любимите си рецепти.

Бета глюкани – какво представляват и откъде да си ги набавим?

Гъбите са любим заместител на месото за много вегетарианци и вегани. Те са изключително богати на растителни протеини и фибри, които дават усещане за ситост задълго.

Каква е хранителната стойност на гъбите?

Гъбите са изпълнени с огромно изобилие и разнообразие от хранителни вещества. Те са източник на витамини и минерали, сред които витамини от група В, С, D, фолиева киселина, мед, калий, селен, цинк, фибри и антиоксиданти, според WebMD. Всички те вкупом защитават клетките от стареене, от злокачествени изменения, от възпаления.

Кои са най-важните ползи за здравето от консумацията на гъби?

Храни, богати на бета-глюкани

Сърдечносъдово здраве

Гъбите са много богати на калий. Той е важен електролит за сърдечносъдовата система, защото регулира кръвното налягане и намалява напрежението върху стените на кръвоносните съдове. Поддържането на оптимални нива на калий в кръвта спомага за превенцията на инфаркти и инсулти.

Може да намалят риска от рак

Гъбите са с богато съдържание на антиоксиданти. Те се борят с възпаленията в клетките. Неутрализират влиянието на свободните радикали в тях, като по този начин намаляват риска от изменения в деленето на клетките, водещо до злокачествени промени в тях. Изследване, публикувано в Medical News Today констатира, че редовната консумация на гъби може да намали риска от някои видове рак, сред които рак на гърдата.

Всичко, което трябва да знаем за бета-каротина

Може да помогнат в контрола и превенцията на диабет

Тъй като гъбите са съставени от голямо количество фибри, те имат свойството да спомагат за поддържането на здравословни нива на кръвна захар. Фибрите в гъбите допринасят за намаляване на скоковете в кръвната захар, които имат потенциално опасен характер за страдащите от диабет и предразположените към него. Предотвратяването на резките скокове в кръвната захар е от огромно значение и за намаляване риска от увреждане на тъкани и органи в тялото.

Още по темата

10 ползи от приема на витамин С

Подобряват имунитета

В гъбите се съдържат бета-глюкани. Тези съединения стимулират функциите на имунната система, като допринасят за по-добър имунитет. Те подобряват способността на клетките на имунната система да се борят с чуждите агенти, навлизащи в организма и причиняващи заболявания и инфекции.

Подобряване на паметта

Редовната консумация на гъби може да подобри паметовите процеси и да стимулира функциите на мозъка и нервната система, според goodhousekeeping.com. Това се случва благодарение на антиоксидантите в тях. Те стимулират работата на нервните клетки и имат противовъзпалителен и антистареещ ефект, който забавя процесите на стареене и проблемите с паметта.

Най-важните антиоксиданти и откъде да ги набавим (галерия)