Ноктите са отражение на здравето отвътре. Когато настъпят видими промени в ноктите, това в повечето случаи е продиктувано от различни дефицити вътре в тялото – на витамини, минерали, микро- и макроелементи. За да растат здрави, розови, лъскави и с гладка структура, ноктите се нуждаят от някои специфични витамини, минерали, протеини и мазнини, така че да се синтезират нормално новите клетки, образуващи ноктите и стимулиращи техния растеж.

Ноктите ви се разслояват и чупят – какво означава?

Кои са най-важните витамини и минерали, както и някои хранителни макроелементи за здрави, бързорастящи и гладки нокти? Ето 7 от тях:

1. Биотин.

Биотинът е витамин от групата В-комплекс. По същество той е витамин В7. Биотинът насърчава клетъчния растеж, подпомага метаболизма на протеините, които се разграждат до аминокиселини. Аминокиселините са от съществено значение за укрепването на ноктите, заздравяването им и предпазването от счупване и разслояване, според healthline.com.

5 начина да премахнете пожълтяването на ноктите

Въпреки че дефицитът на биотин в организма е рядко срещано състояние, добавянето на повече храни, съдържащи витамин В7, определено е полезно за ноктите. Такива храни са черен дроб, млечни продукти, яйчен жълтък, мая, сьомга, авокадо, сладки картофи, ядки, семена, карфиол.

2. Витамини от група В.

Витамините от група В като цяло са от особено голямо значение за здравето на ноктите. Витамин В12 играе особено съществена роля за изграждането и растежа на ноктите. Той участва в синтеза на червени кръвни клетки и преноса на желязо. Желязото и витамин В12 са необходими за поддържане на нормален растеж на ноктите, както и здравината им. Дефицитът на витамин В12 и желязо може да доведе до синкави, бледи, чупливи нокти със синкаво-черни пигментни петна, тъмни ивици и кафява пигментация.

Витамин В9 или фолиева киселина също е много важен за здравето и растежа на ноктите. Той е незаменим в процесите на деленето на клетките и образуването на нови такива, както и тяхното правилно развитие. Дефицитът на фолиева киселина може да направи ноктите твърди, груби и чупливи.

7 лесни начина да стимулирате растежа на ноктите

Фолиевата киселина се намира в най-големи количества в бобовите култури, авокадо, семена, ядки, цитрусови плодове, тъмнозелени зеленчуци. Витамин В12 се среща предимно в животинските храни – месо, домашни птици, риба, яйца, млечни продукти.