Знаем, че за да намалим риска от развитието на диабет тип 2, е важно не само да спортуваме редовно, но и менюто ни да е изградено от полезни храни, намаляващи възпалението в организма. Според ново западно проучване, качеството на консумираната храна играе толкова голяма роля, колкото и генетиката при определянето дали някой ще развие диабет или не.

Защо трябва да избягвате овесеното мляко, ако имате диабет?

Проучване от април 2022 г., публикувано в PLOS Medicine, има за цел да определи дали генетиката и менютата на хората си взаимодействат по начин, който води до по-висока честота на диабет тип 2. Проучването включва близо 36 000 възрастни американци, които са участвали в него, пише draxe.com

Генетичният риск на участниците е бил определен с помощта на полигенни резултати, докато качеството на храната е било оценено с помощта на специален индекс за здравословно хранене. Според резултатите, въпреки че генетичният риск за диабет тип 2 е налице, ако човек се храни с нискокачествени храни, при него рискът да развие заболяването се увеличава с до 30%, докато при хората, които следят менюто си, този риск е по-малък.

Храни, които да избягвате при диабет

Още по темата

Като цяло ниското качество на храната и повишеният генетичен риск изглежда имат приблизително еднакво въздействие върху вероятността дали някой ще развие диабет тип 2, смятат учените.

Заключението е, че здравословното хранене е свързано с по-нисък риск от диабет при всички нива на генетичен риск.

Кои храни ни помагат да бъдем в добро здраве? Това са:

  • Пресни зеленчуци и пресни плодове;
  • Пълнозърнести храни;
  • Ядки и семена;
  • Фасул, бобови растения;
  • Риба;
  • Здравословни мазнини, като зехтин, масло от авокадо, ленено масло, фъстъчено масло, сусамов тахан, бадемов тахан;
  • Нискомаслени млечни продукти, като неподсладено кисело мляко или кефир;
  • Вода, билкови чайове и кафе.

Храните, които специалисти препоръчват да се избягват, за да поддържаме здравословни нива на кръвната захар и инсулина са:

  • Подсладени напитки, плодови сокове в кутия;
  • Преработени храни, като пакетирани лакомства, солени храни;
  • Захарни изделия;
  • Пържени храни, бързи закуски;
  • Мазни сирена, трансмазнини, колбаси, мазни меса.

Резултатите от проучване от 2022 г. сочат, че приемането на питателна храна може да намали риска от диабет, независимо от генетичния риск, който носи човека.