Свободно време

Всичко за операта събрано в кратка история

Луксозен том от 670 страници

08.12.2023г. / 10 00ч.
Михаела Лазарова
Корица: Милена Вълнарова

Корица: Милена Вълнарова

Да разкажеш за сблъсъка на цели цивилизации и как е живял европеецът преди четири века с помощта на сюжети от съкровищницата на операта, е велико занимание. Проф. Боянка Арнаудова го прави цял живот с лекциите пред студентите си в Музикалната академия и НАТФИЗ, а сега приобщава към него всеки, изкушен от операта. Новата ѝ книга „Кратка история на операта (От Монтеверди до Моцарт)“, реализирана с финансовата подкрепа на Министерството на културата, е първа част от мащабно изследване, посветено на роденото във Флоренция изкуство.

Луксозният том от 670 страници, излязъл тези дни с логото на „Лист“, разглежда постиженията през в епохите на Късния ренесанс, барока, класицизма и Просвещението. Той е сред акцентите на щанд 420 на Панаира на книгата в НДК, където се предлага с 20% отстъпка.

Как се е родила операта? Защо тъкмо в това изкуство се проявява най-доброто от човешкия дух и посланията на гениите в музиката стигат до най-много хора? Какво открива за себе си днес светът в шедьоврите на Моцарт? Как е представена битката между Изтока и Запада в операта му „Отвличане от сарая“? Какъв разговор водят през вековете Монтеверди, Хендел, Бах, Пърсел или Глук със сегашното време и публика? Всички тези въпроси намират отговор в труда на проф. Арнаудова.

„Кратка история на операта“ запълва сериозна празнота – и в теоретичен, и в образователен план, тъй като книгата не е просто учебник, а интригуващо четиво за всички с интереси в областта на културата.

Проф. Арнаудова прави обстойни музикално-драматургични анализи на творби с признати през вековете качества и значение, образци в жанра или епохата, представящи ярко отделни стилове и подвидове на операта. Тя проследява в детайли и предшествениците, и ранните образци на жанра: от Мистериите и античната трагедия, през песните на трубадурите, литургичната драма, ренесансовите пасторали, английските „Маски“ и Комедия дел арте до творчеството на композитори като Монтеверди, Рамо, Пърсел, Телеман и Хендел до Глук и Моцарт.

В своята „Кратка история на операта“ изтъкнатата музиковедка споделя и много лични наблюдения и констатации, някои собствени тези, базирани и на богатия ѝ опит като музикален критик и драматург на Националната опера в София, на специализациите ѝ в Париж и Болшой театър, респективно – на теоретични и практически познания, събирани през годините, включително от запознаване с дейността на големи оперни театри като Парижката, Виенската, Берлинската и Пражката опера, на Болшой театър, Метрополитън опера.

Коментирай