По време на бременност бъдещата майка трябва да се храни здравословно и разнообразно. Наднорменото тегло, неправилното хранене и хормоналните промени, които настъпват през деветте месеца, могат да отключат състояние наречено гестационен диабет.

То се характеризира с високи нива на глюкоза в кръвта. Тъй като плацентата расте по време на бременност, тя произвежда повече хормони и повишава тази инсулинова резистентност. Обикновено задстомашната жлеза на майката е в състояние да произвежда повече инсулин, за да се преодолее инсулиновата резистентност.

Ако панкреасът не може да произвежда достатъчно инсулин, за да се преодолее въздействието на увеличените хормони, нивото на кръвната захар ще се увеличи, което води до гестационен диабет.

Състоянието не бива да бъде подминавано, а да се вземат навременни мерки. Гестационният диабет не причинява на бебето диабетно състояние, но ако не се лекува, може да предизвика бебето да произвежда твърде много инсулин, да има свръхтегло, което повишава риска от преждевременно раждане.

След раждането нивата на кръвната захар постепенно се нормализират. Въпреки това тези жени, които са били засегнати от гестационния диабет, са с повишен риск от развитието на диабет тип 2 на по-късен етап от живота.

Ключово значение има храненето по време на това състояние. Въпреки че лекарят ще ви посъветва как да се храните, споделяме няколко насоки в тази посока.

Внимавайте с въглехидратните храни! Въглехидратите (храните с високо съдържание на нишесте и захар) имат най-голямо въздействие върху нивата на кръвната захар, тъй като те се разграждат до глюкоза по време на храносмилането. Важно е да внимавате за това колко и под каква форма въглехидрати приемате.

Избягвайте сладкишите, тестените закуски, намалете консумацията на хляб. Консумирайте по-малко въглехидрати на закуска, отколкото при други хранения през деня, защото сутрин нивата на кръвната захар са най-високи. Съставете си меню, което включва няколко хранения с по-малки порции. В никакъв случай не пропускайте хранене или закуски.

В случай че страдате от сутрешно гадене, на закуска хапнете 1-2 обикновени или пълнозърнести бисквити или сухари. Задължително избягвайте мазните, пържени и преработени храни.

Изберете за менюто си храни с високо съдържание на фибри, като пълнозърнест хляб, зърнени храни, тестени изделия, ориз, плодове и зеленчуци.

Пийте поне по 8 чаши на ден течности, като вода, чай, пресни плодови и зеленчукови сокове. Уверете се, че приемате достатъчно витамини и минерали в ежедневната си диета. Попитайте наблюдаващия ви лекар дали се нуждаете от пренатални витамини.

Консумирайте поне по 2 порции млечни продукти на ден. Те са богати на калций, а бременната се нуждае от 1200 мг дневно от важния елемент. Освен млечните продукти, някои зеленчуци като броколи, брюкселско зеле, моркови, карфиол, фурми, зелен боб, смокини и други, също са богати на калций.

Още по темата

Консумирайте най-малко три порции храни на ден, богати на желязо. Добри източници на желязо са зърнените култури, птиче месо и риба, яйца и зелени листни зеленчуци, червено месо.

Всекидневно консумирайте храни, богати на витамин C, като портокали, грейпфрути, ягоди, пъпеш, киви, броколи, карфиол, брюкселско зеле, зелени и червени чушки, домати.

Консумирайте храни, богати на фолиева киселина като тъмнозелени листни зеленчуци, телешко месо, обогатени зърнени продукти, бобови растения и плодове.

Приемайте храни, богати на важния витамин A, като моркови, тиква, сладки картофи, спанак, ряпа, кайсии, пъпеш.

Снимка: Thinkstock