Семейство

Справедливата търговия

07.06.2007г. / 07 59ч.
Аз жената
Справедливата търговия

Инициативата “Fair Trade” има за цел да осигури на хора с ниски доходи и социално уязвими групи достъп до реномирани и платежоспособни пазари.

Ако искате да поръчате коледни картички, мартеници или календари за офиса си, можете да поверите изработката на кооперация на хора с увреждания или деца сираци. Ако купувате сувенир за подарък, може да спрете избора си върху произведения на местен майстор на художествените занаяти.

Под мотото на справедливата търговия вече се търгуват чай, кафе, пресни плодове и зеленчуци, цветя, билки, памук, занаятчийски изделия и сувенири предимно от третия свят. В Източна Европа първи към инициативата са се присъединили производители на билки и мед от Румъния и Унгария, без да се притесняват, че принадлежат към богата Европа.

Първият магазин за български стоки, маркирани със знака на “Fair Trade”, е в самия център на София, край НДК. Емблемата с две докосващи се длани символизира човешкия труд, вложен в продуктите, и солидарността, която купувачът проявява, като ги купува. Първата българска стока, която кандидатства за сертификат на системата, са сувенири, изработени от жени в неравностойно положение – самотни и многодетни майки, вдовици. Куклите са от естествени материали лен, памук, за да отговарят на високите изисквания на запазената марка. Магазинът предлага още козметика от Словакия и традиционните чай, кафе, какао, захар.

Измислено е хубаво и уж лесно – кооперации на хора с увреждания, занаятчии, земеделски производители създават продукта си, който се пласира в развитите държави на значително по-висока от местната “справедлива” цена. Тя е такава, защото 40% отиват в производителя, като се избягва надценката на посредниците. Разработена е и специална система, която гарантира на производителите минимален доход, в случай че международната цена на продукта, повлияна от големите компании или спекуланти, претърпи срив. Справедливата цена покрива разходите за производство, опаковане, транспорт, сертификация, маркетинг и реклама, данъци, включва и печалба, както всяка друга цена.

Популяризацията на идеите на “Fair Trade” в България се осъществява от “КЕЪР интернешънъл” България, и асоциация “Интегра” по проекта “Развитие на гражданското общество”, финансиран от програмата ФАР на Европейския съюз. Идеята е стоките, маркирани със знака на инициативата, да станат разпознаваеми и за българския потребител, и за производителите от уязвимите социални групи. Принципите на справедливата търговия ще се разпространяват и сред представителите на търговските вериги. Очаква се интерес и от хотелиерите и ресторантьорите, особено от онези, които предлагат немасов екопродукт.

Коментирай