Сънят има своя крехък механизъм, който много лесно може да се наруши. Навиците ни вечерно време имат голямо влияние върху заспиването, продължителността и качеството на съня. Има някои неочаквани причини сънят ни да не е здравословен и те са в самите нас. Определени действия, които правим непосредствено преди лягане вредят на съня ни, което води до по-сериозни проблеми в дългосрочен план.

Какво не трябва да правим преди лягане?

Полезни и вредни храни преди сън

Да довършваме работата си

Работата, дори да е най-любимото ни нещо в ежедневието, не трябва да се извършва непосредствено преди сън. Ако е стресираща или напрегната, тя ще повиши нивата на кортизол в кръвта, което води до високи нива на стрес в организма. Ако пък ни носи удоволствие, ефектът също може да е безсъние или неспокоен сън, защото ни превъзбужда.

Преди лягане е добре да се отпуснете и да не мислите за ангажиментите си през деня.

Чаша алкохол

Мислите, че чаша от любимото ви червено вино ще ви унесе и ще ви помогне да заспите? Грешите. Алкохолът пречи на заспиването и нарушава механизмите на REM фазата на съня. В такива случаи обикновено се будите изморени, сякаш сте спали няколко минути.

Социални мрежи

Сърфирането из профилите ви в Инстаграм и Фейсбук пречи на добрия сън. От една страна съдържанието, което виждате може да повлияе негативно нервното ви състояние без да го осъзнавате. От друга – синята светлина на мобилното ви устройство пречи на синтеза на мелатонин, хормонът на съня.

Още по темата

Ядете захари

Парче шоколад или бонбон преди лягане – струва ви се, че така ще заспите по-щастливи. Да, но не. Захарите в комбинация с кофеина в шоколадовите изделия са лоша идея преди сън, защото храните, богати на наситени захари са свързани с нарушения в съня, трудности в заспиването и влошена продължителност на дълбокия сън.

Правете това преди лягане и ще спасите връзката си!

Ядете пикантни храни

Може лютото да ви е любимо, но не е добра идея да го консумирате късно вечер преди лягане. Пикантните храни увеличават секрецията на стомашни киселини, което може да влоши съня.

Пиете прекалено много вода

По чисто физиологични причини сънят ви ще бъде прекъснат, ако сте изпили твърде много вода преди лягане.