Бургери, пържени храни, колбаси, чипсове, пици, понички... Мазните храни, съдържащи вредни мазнини са навсякъде край нас. Тези продукти са с високо съдържание на калории, сол и рафинирани въглехидрати, но с ниско съдържание на фибри, витамини и минерали. Колко често консумирате от тях? Вижте няколко добри причини да намалите консумацията им до минимум.

Подуване на корема, болки в стомаха и диария

Сред макронутриентите – въглехидрати, мазнини и протеини, мазнините се усвояват най-бавно. Мазните храни забавят изпразването на стомаха. Така храната се задържа по-дълго, което може да доведе до неразположения като подуване на корема, гадене, стомашни болки, диария. При хора с храносмилателни оплаквания, като синдром на раздразненото черво, хроничен панкреатит, честата консумация на мазни храни, може да влоши неразположенията им.

Зеленчукова супа за отслабване

Може да навредят на микробиома на червата

Честата консумация на мазни храни може да навреди на полезните бактерии в червата. Те изграждат така наречения микробиом, отговарящ за:

Храносмилане на фибри. Бактериите в червата ни разграждат фибрите от консумираните храни, за да произвеждат късоверижни мастни киселини, имащи противовъзпалително действие.

Микробиомът на червата комуникира с имунните клетки, което помага за контролиране на реакцията на тялото ви към инфекции.

4 неща, които се случват в тялото, когато всеки ден ядете бадеми

Дисбалансът на добрите бактерии може да доведе до покачване на теглото. Също така полезните бактерии в червата имат отношение към HDL (добрия) холестерол, докато вредните, синтезират увреждащи артерията съединения, които допринасят за сърдечни заболявания.

Дългосрочният дисбаланс на микробиома може да увеличи риска от хронични заболявания, като рак, сърдечни заболявания, диабет и болест на Паркинсон.

Колко мазнини е здравословно да се ядат на ден?

Увеличава се рискът от инсулт и сърдечни заболявания

Според редица изследвания, честата консумация на пържени храни може да повиши кръвното налягане, да понижава HDL (добрия) холестерол, да доведе до наддаване на теглото и затлъстяване. Всичко това може да повиши риска от сърдечни заболявания.

Западно проучване е установило, че жените, които консумират 1 или повече порции пържена риба на седмица, имат 48% по-висок риск от сърдечна недостатъчност в сравнение с тези, които ядат само 1–3 порции на месец.

Още по темата

Друго изследване разкрива, че при 6000 души в 22 страни, които консумират пържени храни, пица и солени храни са с 16% повишен риск от инсулт.

По-висок риск от диабет, кожата става по-мазна, вяла, появяват се пъпки

Още една причина да си помислите колко често и дали да консумирате вредни мазни храни е, че те съдържат много празни калории, което покачва телесното тегло, нивата на кръвната захар и инсулина. Тези фактори повишават риска от диабет тип 2 и метаболитен синдром.