Диетата с ниско и недостатъчно съдържание на фибри може да доведе до различни затруднения във функциите на организма. Фибрите са незаменим компонент за храносмилателната система. Те поддържат движението на червата, подхранват полезните бактерии в тях, спомагат за бавното разграждане на въглехидратите, като това предпазва от резки скокове в нивата на кръвната захар и инсулина. 

Богати на фибри храни, полезни за червата и храносмилането

Хранителните режими, бедни на фибри, както и неправилното хранене могат да доведат до различни здравословни проблеми. Съществуват някои признаци, че диетата ви е прекалено бедна на полезни фибри и това ви се отразява зле. Ето какви. 

Постоянен глад

Тъй като фибрите се обработват бавно от храносмилателния тракт, това създава продължително усещане за ситост. Освен това фибрите забавят и метаболизирането на останалите хранителни елементи, спомагайки за освобождаване на енергия. Това също удължава усещането за ситост. Ако не се храните достатъчно с храни, богати на фибри, е възможно да изпитвате чест глад и то скоро след като сте се хранили. 

5 големи ползи от фибрите

Умора след хранене

Недостатъчното количество фибри в храната може да е в основата на появата на умора и летаргичност след хранене. Ако диетата ви е бедна на фибри, това може да ви направи сънливи и уморени, без енергия и с желание да си полегнете. Това се дължи на въглехидратите в храната, които са предизвикали скок в кръвната захар, а отсъствието на фибри е спомогнало за бързото ѝ усвояване и последващия рязък спад в нивата ѝ. Резултатът е липса на енергия и умора, последвани от скорошно огладняване. 

Повишаване на теглото

Тъй като фибрите допринасят за усвояването и разграждането на хранителните вещества, те са незаменима част и в контрола на теглото. В тяхно отсъствие усвояването на въглехидратите и захарите става по начин, който не освобождава качествено енергия и създава условия за натрупване на мастна тъкан. 

Още по темата

Какво се случва с тялото, ако ядете повече фибри?

Запек

Липсата на достатъчно фибри прави червата инертни и забавя техните движения. Това предизвиква застой на храната в тях, като резултатът е запек и затруднено извеждане на токсините от тялото. 

Подуване

Заради затрудненото храносмилане в отсъствието на достатъчно фибри е възможно да усещате подуване в областта на корема. Ако пък се храните с плодове и зеленчуци, съдържащи повече фибри, но не пиете достатъчно вода, това също може да предизвика подуване, тъй като фибрите се нуждаят от повече течности, за да бъдат обработени. 

5 здравословни ползи от консумацията на фибри