В стремежа си да изглеждаме добре, да сме здрави и да имаме изваяно тяло, понякога губим представа колко точно трябва да тренираме. Прекаляването с тренировките и упражненията не само че не води до добри резултати в постигането на целите ви, но и има редица странични ефекти, някои от тях вредни за здравето.

Тренировки, при които се изгарят най-много калории

Какво се случва в тялото, ако системно прекалявате с тренировките?

Мускулите ви стават претоварени и екстремно уморени

Ако тренирате твърде много, мускулите ви може да развият хронична болка и хронична умора. Така движенията на крайниците стават трудни, мускулите се усещат сякаш са от желязо. Възможно е сърцето ви също да страда, тъй като и то е мускул. Сърдечният ви ритъм може да се ускори или забави. Ако продължавате да натоварвате тялото си след като вече сте минали предела на здравословното, това може да ви коства и мускулна маса, която е жизненонеобходима на тялото. Ако започнете да я разграждате, това ще се отрази на метаболизма ви, на хормоналния баланс, на нормалното поддържане на тегло, на обмяната на веществата и още много други функции в организма.

Най-добрата тренировка според типа личност

Сънят ви страда

Дори да успявате да спите през нощта, сънят не е така качествен, ако системно прекалявате с тренировките. Факторите, които влияят на съня са много. Обменните процеси в организма до голяма степен повлияват качеството на съня и работата на мозъка през нощта. Ето защо, ако сте допуснали да прекалите с тренировки, това е предизвикало изменения в обмяната на вещества, което от своя страна оказва вредно влияние върху качеството на съня. Възможно е да се появи инсомния, да се събуждате често през нощта, да имате неспокоен сън или да се събуждате уморени сутрин.

5 основни грешки при тренировките, които вредят

Хормонален дисбаланс

Свръхнатоварването при тренировки може да окаже влияние и върху хормоналния ви баланс. Възможно е да настъпят промени в месечния цикъл, в хормоните на щитовидната жлеза, женските хормони, отделяни от яйчниците. При прекалено тежка и системно натоварваща тренировка се отделят и прекалено много хормони на стреса. Те се натрупват в мускулите и тъканите, което води до поява на болки, възпаления, дори промени във функциите на някои органи.

Още по темата

Кортизолът има множество функции, включително и да помага за баланса в ефектите на инсулина в разграждане и усвояване на глюкозата, поддържането на енергията в тялото и много други. Кортизолът в големи количества обаче кара мускулите и мастните клетки да бъдат резистентни на инсулина, което нарушава обмяната на въглехидратите и предизвиква трупане на мазнини. Това от своя страна провокира черния дроб да синтезира още повече глюкоза.

Чести грешки, които допускаме при тренировка

Имунната система отслабва

Дългосрочното прекаляване с тренировките и преминаването на здравословните граници води до спад и в имунната система. Това увеличава риска не само от по-чести вирусни и бактериални инфекции, но и до компрометиране на други жизненоважни функции на имунната система, като регистриране, локализиране и неутрализиране на злокачествени и потенциално опасни клетки в организма. Ако тренирате твърде много, имунната ви система няма да успява да се справя с всички опасни процеси, случващи се в тялото и ще бъде много по-уязвима, отваряйки прозорец към редица сериозни заболявания в бъдеще.