Онези, които се борят с килограмите, много добре знаят колко трудно е постигането на стройно тяло с изящни мерки и колко още по-трудно е задържането на теглото. Драстичните диети, отслабването с много килограми, намаленият калориен прием са все предизвикателства за тялото. То успява да намери начин да се адаптира към всеки режим на хранене и всеки вид тренировка, така че да се приучи да съхранява мазнини в запас, за да си осигури енергия.

7 грешки, които забавят метаболизма

Когато започнете да нарушавате диетата си е лесно да върнете килограмите си. Йо-йо ефектът е добре познат почти на всеки. Много лесно е да се изкуши човек да си похапне някое лакомство, когато е отслабнал и си мисли, че вече може да си го позволи. Една хапка често е последвана от втора и докато се усетите, сте започнали да ядете вместо по едно малко парче черен шоколад на седмица – цяло блокче шоколад и то например млечен.

Навици на хората, които успяват да задържат теглото си след отслабване

Ограничителните диети с много намален прием на калории и почти без никакви въглехидрати крият риск и от загуба на мускулна маса. Това заедно с гладуването причинява забавяне на метаболизма и предизвиква организма да влезе в изчаквателен режим. В момента, в който в него постъпи калорична храна, той веднага я складира под формата на мазнини.

Защо е толкова лесно да върнете килограмите си? Къде грешите?

4 причини да качвате килограми, когато се опитвате да отслабнете

Не следите теглото си

За да следите отблизо теглото си и да сте наясно във всеки един момент дали се движите нагоре или надолу, е важно редовно да се измервате на кантара. Записвайте теглото си и сравнявайте цифрите всяка седмица. Не го правете ежедневно, защото е излишно. Всекидневното измерване по-скоро заблуждава, отколкото помага.

Друг начин да следите теглото си, който е дори по-добър показател от килограмите, са сантиметрите. Те показват най-точно дали имате натрупана допълнителна мастна тъкан или не, докато килограмите могат да ви заблудят заради задържани течности, нередовно изхождане, количество храна, приета в момента.

Как да се отървете от последните излишни килограми?

Не ограничавате лакомствата

След като вече сте отслабнали е много рисковано да започнете да се отпускате. Така се връщат най-лесно килограмите, дори и отгоре. Ако си позволявате лакомства все по-често и във все по-големи количества, това крие риск от бързо покачване на теглото.

И под лакомства не се има предвид само десерти и любими сладкиши. В калоричните храни, които може да ви изкушат, влизат алкохолът, тестените изделия, кремовете, дори плодовете в големи количества, както и плодовите сокове.

Причини последните 10 кг да са най-трудни за сваляне

Още по темата

Не осъзнавате рисковите си навици

Ако имате лошия навик да не успявате да удържите на изкушенията, това може да ви предразположи към връщане на килограмите. Например, ако не можете да хапнете само едно парче шоколад, а ви е нужна цяла опаковка, това е вредно както за фигурата, така и за здравето. И още – ако не можете да устоите на 1-2 чаши вино, а изпивате цялата бутилка през вечер с приятели, това също добавя огромно количество празни калории към хранителния ви режим.

Формата на тялото, излишните килограми и рисковете за здравето

Какво да направите, за да предотвратите връщането на килограмите?

Направете възможно най-добрия баланс между хранене и тренировки, който да отговаря на индивидуалните ви нужди и особености на тялото. Не гладувайте. Придържайте се към здравословна храна без добавени захари и твърде много прости въглехидрати. Не се ограничавайте драстично в приема на хранителни вещества и макронутриенти. Движете се повече и се грижете да не губите мускулна маса. Колкото по-добро е съотношението между мускулната маса и телесните мазнини, толкова по-лесно ще поддържате теглото си.