Тичането е един от най-популярните начини за поддържане на форма. При бягането се изгарят много калории, подобрява се издръжливостта, наблюдават се положителни ефекти върху сърдечносъдовата система, стресът се намалява. 

Бягането безспорно има много ползи за здравето и красивата фигура, но отличната форма си има своята цена.

6 начина да намалите риска от болка в коляното

Ако тичате всеки ден, това може да окаже вредно влияние върху ставите ви, най-вече върху коленете, защото те поемат цялата тежест на тялото при тичане. 

Ако тичате ежедневно и на дълги разстояния, е възможно коленете ви да пострадат. Съществува риск да страдате от така нареченото „коляно на бегача“, при което се появява болка около коленната става и тъканите наоколо, както и зад него. 

Този болков синдром се наблюдава заради повишения стрес в тялото при ежедневно силно натоварване, каквото е тичането. Стресът при бягане оказва огромно влияние върху костите, сухожилията, хрущялите в цялото тяло, като това включва в най-голяма степен коленете, казва в интервю пред everydayhealth.com доктор Берт Манделбаум, ортопед и специалист по спортна медицина. 

Как да изгорите повече мазнини с тичане

Той съветва да се въздържаме от бягане, ако се появи болка в коленете, докато тя не отшуми. След това е важно тичането да започне бавно, като интензитетът и продължителността му да се увеличават плавно с времето, за да се намали риска от травми. Разстоянието и скоростта имат много голямо значение за натоварването на ставите. 

Включването на леки упражнения за укрепване на мускулите също е много важно за превенцията на травми и износване на ставите. Тези упражнения подобряват силата и издръжливостта на мускулите, а здравите мускули подпомагат работата на ставите, предпазвайки ги от изтриване, възпаления, намаляване и износване на ставния хрущял. 

Какво никога да не правите преди тичане?

Изграждането на добра мускулна маса е изключително важно за работата на коленете. 

В по-тежки случаи, когато бегачът не преустанови с тичането и продължи да натоварва ставите на коленете въпреки болката, тя може да се разпространи към бедрената кост и подбедрицата. В такива случаи се засяга тазобедрената става, която може да се възпали, да стане болезнена, да се затрудни движението ѝ. 

Още по темата

В такива случаи съществува риск от по-сериозни травми, възпаления и проблеми със ставите, които могат да се избегнат, ако се спазва умерен режим на тренировки с тичане, който се комбинира със силови упражнения за укрепване на мускулите. 

Защо тичането е най-добрият начин да отслабнем?

Не само прекомерното тичане може да увреди ставите. Неправилното тичане, макар и по-ненатоварващо и краткотрайно, също може да бъде опасно за коленете и всички останали стави, участващи в движението. 

Неправилната техника на тичане измества центъра на тежестта на тялото, като предизвиква още по-голямо натоварване на ставите. Това води до наранявания, преждевременно износване на ставния хрущял, силни болки и дори инвалидизация при ненавременно преустановяване на натоварването. 

Бягане с високо вдигнати колена – за бързо топене на корема

Специалистите съветват да се обръща внимание на болката винаги, когато тя се появи. Да се търси лекарско мнение и помощ, за да се намали риска от развитие на остеоартрит в бъдеще.