Колагенът е много важен протеин, който се синтезира в тялото и от който зависи състоянието на кожата, сухожилията, хрущялите и тъканите в тялото. С напредване на възрастта синтезът на колаген в тялото намалява прогресивно.

За да стимулираме синтеза на достатъчни количества колаген е важно да се храним балансирано и да наблягаме на някои храни, без които усвояването на колагена е по-трудно. 

Храни, които съдържат колаген и такива, които стимулират синтеза му

Кои са хранителните вещества, от които зависи оптималното усвояване и нормален синтез на колаген в тялото?

Кои са източниците на тези хранителни вещества?

Протеини 

Колагенът също е протеин. Като всички протеини, той се състои от аминокиселини. За да осигурите достатъчно протеини в диетата си, включвайте нетлъсто месо, бобови, ядки, семена, тофу, темпе, мляко. 

Глицин 

Глицинът е най-разпространената аминокиселина в колагена. По-високите нива на глицин в организма подобряват синтеза и усвояването на колаген. Храните, които съдържат глицин, са сусам, слънчогледови семки, тиквени семки, кресон, бобови, спанак. 

Признаци на дефицит на колаген

Цинк 

Цинкът е минерал, който има огромно положително въздействие върху кожата. Той играе важна роля в заздравяването на раните, в контрола на акнето, намалява възпалението и стимулира синтеза на колаген. 

Храните, които са богати на цинк, са тиквени семки, кашу, пекан, орехи, овес, бобови, пълнозърнести храни, морски дарове, риба. 

Витамин С

Витамин С е мощен антиоксидант, от който пряко зависи синтеза и усвояването на колагена. Той се бори със свободните радикали и предотвратява разграждането и разпадането на колагена. Също така спомага за превръщането на аминокиселината пролин в хидроксипролин, който стимулира синтеза на колаген. 

3 начина да стимулирате синтеза на колаген

Богати източници на витамин С са цитрусовите плодове, шипката, броколи, брюкселско зеле, магданоз, киви, чушки, цвекло. 

Витамин Е

Витамин Е е също толкова мощен антиоксидант, който играе съществена роля за кожата и колагена. Бори се със свободните радикали и стимулира обновяването на кожните клетки, стимулирайки синтеза и усвояването на колагена. 

Богати източници на витамин Е са слънчогледовите семки, шафран, царевица, соя, ядки, семена, манго, киви, спанак, броколи.  

Храни, които натурално стимулират синтеза на колаген (галерия)

Катехини

Катехините са вид фенолни съединения, които са антиоксиданти по рода си. Кожата има нужда от тях, за да се предпазва по естествен начин от слънцето и вредните влияния на околната среда. Катехините стимулират еластичността на кожата и подобряват усвояването на колагена. 

Богати източници на катехини са зелен чай, черен шоколад, плодове, какао.  

Още по темата

Хлорофил 

Хлорофилът е съединение, което присъства в зелените растения. То придава характерния зелен цвят. Хлорофилът стимулира производството на колаген и подпомага усвояването му. 

5 начина да стегнете отпуснатата кожа и да стимулирате синтеза на колаген

Богати източници на хлорофил са зелените листни зеленчуци, зеле, броколи, рукола, спанак. 

Мед 

Медта играе важна роля за здрава кожа. Тя участва в синтеза на колаген в тялото, като подпомага образуването на фибробласти в клетките, което от своя страна съдейства за производството на колагена. 

Богати източници на мед са ядки, семена, листни зеленчуци, гъби, спирулина.