Може би няма човек, който да не иска да живее дълго, да е в добро здраве и да е щастлив до края на живота си. Има много и различни теории за това на какво се дължи дълголетието. Храненето разбира се е в основата на това да бъдем здрави.

Поддържането на редовна спортна активност, здравословно тегло, както и на балансирани нива на кръвна захар, кръвно налягане, холестерол, също са от съществено значение.

Здравословното меню, богато на важни хранителни елементи като витамин С, селен, цинк, също допринася за продължителността на живота. Кои други хранителни елементи подпомагат дълголетието? 

Ресвератрол

Ресвератролът е вид полифенол, а полифенолите са микроелементи, открити в растенията. Те съдържат високи концентрации на антиоксиданти, спомагащи за намаляване на възпалението в организма, предотвратяват увреждането на клетките и намаляват риска от преждевременно стареене.

Ресвератрол можем да си набавим от консумацията на червено грозде, фъстъци, фъстъчено масло или тахан, шамфъстък, натурално какао, горски плодове. Предлага се и под формата на хранителна добавка, но не я приемайте без консултация с лекар.

Пробиотици и пребиотици

Здравето на храносмилателната система е от ключово значение за намаляване на възпалението в организма, укрепване на имунната система, управление на настроението, поддържане на добър метаболизъм, забавяне процесите на стареене, състоянието на кожата. Ето защо е важно да си осигуряваме в ежедневното меню пробиотици и пребиотици.

Каква е разликата между пробиотици и пребиотици?

Пробиотиците са полезните бактерии, които се намират в храносмилателния ни тракт и насърчават балансирания чревен микробиом. Докато пребиотиците са видове фибри, които подхранват и поддържат растежа на пробиотици.

Добри източници на пробиотици са ферментиралите храни, като кисело зеле, кимчи, маслини, кисело мляко. Пребиотиците се съдържат в зеленчуци като аспержи, лук, праз, артишок и чесън, овес, нахут и други.

4 брашна, подходящи за диабетици

Коензим Q10

Коензим Q10 е мастноразтворимо съединение. Обикновено го свързваме с това, че помага да забавим появата на бръчки. Коензим Q10 се синтезира в нашето тяло, въпреки това с напредване на годините, както и оксидативния стрес могат да нарушат неговия синтез. Хубавото е, че можем да си го набавим, консумирайки храни, които го съдържат като авокадо, риба, ядки. Кои други храни са богати на него вижте тук.

Още по темата

Омега-3 мастни киселини

Омега-3 мастните киселини са вид полиненаситени мастни киселини с дълга верига. Изключително важни за доброто здраве и забавяне процесите на стареене. Смята се, че подпомагат метаболизма, храносмилането, женското здраве, здравето на сърцето, мозъка, кожата.

Омега-3 могат да се намерят както в храните от животински произход, така и в растителните, като риба, ядки, ленено семе, червено месо, семена от чиа, боб, леща, манго, зеле и други.