Броколите са едни не само вкусни, но и изключително полезни зеленчуци. Бедни са на калории, което ги прави предпочитани в редица диети. Но пък са толкова богати на хранителни вещества, фибри, минерали, витамини, че заслужават да бъдат на централно място на трапезата.

Пресни или сготвени моркови – кой вариант е по-здравословен?

Знаем, че суровите зеленчуци са много по-полезни от сготвените, тъй като запазват голяма част от хранителните си качества и елементи. Това обаче невинаги е съвсем така. При съдържащите бета-каротин зеленчуци (тиква, сладки картофи, моркови) свойствата на бета-каротина се увеличават след термична обработка. За сметка на това влиянието на витамините в тях намалява при готвене. Те са по-наситени и активни в сурово състояние.

Да видим как стоят нещата при броколите. Кога са по-полезни – сурови или сготвени?

Според Livestrong.com един от най-големите фактори е как точно готвим храната си. Има голямо значение това дали сте изпържили, изпекли, сварили във вода или на пара зеленчуците си. Това важи и за броколите.

Какви са плюсовете и минусите на готвенето на броколи?

Броколите са известни с качествата си по отношение на здравето. Те са пълни с мощни антиоксиданти, които потискат възпаленията, играят важна роля в борбата с рака и превенцията му, поддържат имунната система здрава, допринасят за здравето на костите и тяхната плътност, защитават сърдечносъдовата система.

Паста или бял ориз – коя храна има повече калории?

По време на готвенето броколите губят част от тези свойства. Важно е да се подчертае, че когато става въпрос за готвене, някои фактори са от значение, включително начинът на приготвяне и времето за готвене.

Варенето на броколи в голямо количество вода кара водоразтворимите витамини да намалят свойствата си и концентрацията си. Такива са витамините С и В. Концентрацията им намалява в самите броколи, но пък тези витамини се разтварят във водата, в която сте ги варили. Затова не бързайте да я изхвърляте. От нея можете да приготвите чудесна супа, пълна с витамини.

Кафяв ориз или овесени ядки – кое е по-здравословно?

Ако пък искате да задържите по-голямата част от минералите в броколите, пригответе ги на пара. В такъв случай се задържа почти цялото количество на минералите в тях, запазват се и качествата и активността им. При стандартно варене във вода част от минералите се губят.

Белият ориз – вреден или полезен и как да го консумираме

Още по темата

Броколите са богати и на витамин А, който е форма на бета-каротина. Това означава, че витамин А усилва своето въздействие, концентрация и биоактивност след готвене. В този смисъл, ако бета-каротините и антиоксидантите в броколите са важни за вас, то би следвало да ги консумирате готвени. И въпреки че част от количеството витамин А се губи заради процесите на готвене, биоактивността на остатъка от него се усилва, според Livestrong.com.

Броколите са изключително богати на фибри, като един истински представител на семейство Кръстоцветни. Фибрите не се влияят от готвене. Те остават същите както в сурово, така и в сготвено състояние.

Кое е по-вредно – да ядете късно или да си легнете гладни?

В каквато и форма да решите да консумирате любимите си броколи, трябва да знаете, че те имат различни качества в различните си състояния. Ето защо, хапвайте ги разнообразно за повече здраве и ползи, които носят.