Подправките дават прекрасен вкус на ястията. Те са незаменима част от кулинарията в продължение на векове, дори хилядолетия. Билките и подправките са част от културата на всички народи под различна форма още от зората на цивилизацията. Те са причината ястията ни да стават толкова вкусни и ароматни, но и носят редица ползи за здравето.

Ароматите и вкусовете на подправките се дължат на активните вещества в тези чудесни растения. Освен аромат и вкус те им придават и специални свойства, важни за подобряването на здравословното състояние. Редовната консумация на богати на подправки и билки ястия може да бъде много по-полезна, отколкото предполагате.

Топ 5 здравословни подправки и как да ги използвате

Всички подправки притежават прекрасни здравословни ползи, но някои се славят с огромния си потенциал по отношение на здравето. Те съдържат голямо разнообразие и изобилие от полифеноли, антиоксиданти, които имат мощни противовъзпалителни и антиканцерогенни свойства, според доклад от 2019 година, публикуван в Journal of AOAC International, цитиран от healthdigest.com.

Кои са подправките, които могат значително да подобрят здравето?

Магданоз

Магданозът е изключително богат на витамин С. Когато се говори за този ценен витамин, първото, за което се сещат всички, е портокалът и цитрусовите плодове. Всъщност магданозът не отстъпва по нищо на портокалите по съдържание на витамин С. Той е превъзходен източник на ценния антиоксидант. Има стимулиращи свойства за имунната система, бори се успешно с микробите, играе незаменима роля в синтеза и усвояването на колаген.

Карамфил

Карамфилът е с високо съдържание на антиоксиданти. Само щипка от него може да донесе прекрасни ползи за организма и да направи ястията уханни и вкусни. Антиоксидантите в карамфила се борят с възпаленията и свободните радикали. Тази подправка играе роля в превенцията на преждевременното стареене и намалява възпаленията в тъканите.

7 от най-добрите подправки за повече здраве

Куркума

Куркумата е част от семейството на джинджифила и като такава се слави с противовъзпалителните си свойства. В нея се съдържа активната ѝ съставка куркумин, която има положително влияние в понижаването на холестерола, триглицеридите, кръвната захар. Това я прави полезна в борбата с диабет, сърдечносъдови заболявания, рак, възпалителни заболявания на червата, меките тъкани, хрущялите, ставите, костния апарат, според клиника Майо.

Копър

Имате много причини да консумирате копър редовно. Той е чудесен не само заради характерния си вкус, но и заради изумително богатото наличие на антиоксидантите витамин С и А, но и на минералите калций и желязо, според WebMD. Копърът съдържа полифеноли и флавоноиди, които понижават кръвната захар, холестерола. Имат противоракови свойства, както и противовъзпалително въздействие. Копърът може да ви помогне и да се преборите с настинките по-бързо, тъй като притежава и антивирусни качества, според healthline.com.

Подправки с мощни противовъзпалителни свойства

Още по темата

Мащерка

Мащерката е много богата на витамин С и А, манган, желязо и мед билка. Тя е ценна за имунната система, тъй като подобрява нейните функции и спомага за по-добрите съпротивителни механизми на тялото. Мащерката може да подпомогне борбата с кръвното налягане, акнето, образуването на ракови клетки, може дори да подобри настроението, според healthline.com. За целта е добре да се консумира прясна, да се включва в ястия, супи, но и под формата на отвара и чай има немалко полезни свойства за здравето.

Джинджифил

Подправянето на ястията с джинджифил и пиенето на отвара от него може да засили метаболизма ви и да направи тялото ви по-способно да се бори с възпаленията. Според изследване от 2013 година, публикувано в списание Metabolism, джинджифилът има свойството да увеличава разхода на енергия, когато тялото е в покой. Това е така заради способността на активните му вещества да увеличават термичния ефект на храната.

5 подправки при висок холестерол

Мента

Ментата е превъзходна подправка и билка. Тя има силни успокояващи свойства, важни за нервната система. Носи чудесно облекчение за храносмилателната система, може да потисне гадене и позиви за повръщане, коремни болки и спазми. Прясната мента и чаят от мента могат да намалят болката в мускулите, да успокоят коремен дискомфорт и раздразнени черва, да потиснат главоболието и да подобрят настроението, според everydayhealth.com.