Здраве и красота

Как упражненията влияят на микробиома и инсулиновата резистентност

Тренировките подобряват не само теглото, но и цялостното здраве

17.04.2022г. / 06 49ч.
Илияна Николова
Снимка: istock

Храносмилателният тракт съдържа милиарди полезни бактерии, които работят в името на цялостния баланс в организма. Микробиомът в червата поддържа здравето и осигурява ресурс за всички функции в тялото. Съставът на микробиома е индивидуален и зависи от много фактори, като генетични особености на първо място, но и диета, начин на живот, околна среда, движение.

5 заболявания, които имат връзка с червата

Физическата активност играе съществена роля за състоянието на чревните бактерии. Микроорганизмите, които живеят в храносмилателния тракт, регулират обработката и усвояването на храната, участват пряко в процесите на имунната система, влияят върху инсулиновата чувствителност или резистентност (ако е налице такава), метаболизма. Полезните бактерии регулират теглото. От тяхното състояние и функции зависи склонността към напълняване или пък невъзможността за наддаване на тегло.

Според редица изследвания, цитирани от healthdigest.com, съществува връзка между някои заболявания и състоянието на микробиома. Сред тях са диабет, артрит, екзема. Изследователите са открили, че чревният микробиом влияе върху производството на инсулин, усвояването му от клетките, изпразването на стомаха, апетита, скоростта на метаболизма, както и скоростта на усвояване и разграждане на глюкозата за осигуряване на енергия.

5 храни за насърчаването на добрите бактерии в червата

Изследване от 2019 година, публикувано в списание Frontiers in Endocrinology констатира, че състоянието на чревните бактерии има контрол и върху инсулиновата резистентност.

Колкото по-богата на пробиотици е храната, толкова по-балансиран е чревният микробиом. Богатата на пробиотични храни и балансирана диета в комбинация с редовните упражнения подобрява състоянието на чревните бактерии, намалява риска от диабет, като подобрява чувствителността на клетките към инсулина.

Редовните тренировки оказват влияние върху организма и метаболизма, като предизвикват реакции у полезните бактерии в червата чрез подобряване на кръвообращението, циркулиращите хормони и подвижността на червата, според гастроентеролога Джефри Прейдис в интервю пред healthline.com.

Упражненията и редовните тренировки подобряват инсулиновата чувствителност и намаляват резистентността на клетките. В този смисъл здравето на червата и упражненията са тясно свързани. Много хора свързват тренировките само с отслабването и топенето на мазнини, но те имат далеч по-широкообхватни ползи за цялото тяло и подобряването на функциите в организма.

Храни за поддържане на здрави черва

Не е нужно да тренирате усилено. Редовните леки упражнения и повишената двигателна активност, като ходене пеша например, може да доведе до важни промени в състава на микробиома, да го подобри и това да окаже положително влияние върху обработката на глюкозата.

Изследване от 2021 година, публикувано в списание Frontiers in Nutrition показват, че редовните упражнения водят до увеличаване на разнообразието на чревните бактерии, подобряване на тяхната функционалност и намаляване на възпалението в червата.

Ето защо не е задължително да посещавате фитнеса всеки ден и да правите изтощителни и интензивни тренировки. Достатъчно е да се движите редовно, да правите упражнения според възможностите си и да балансирате диетата си. Така ще поддържате здравето на червата си, а те ще ви се отблагодарят, като подобрят редица други функции в организма.

10 навика, които вредят на храносмилането