Натоварването, стресът, безкрайните ангажименти – всичко това създава у всеки един от нас усещането за постоянно напрежение. Сякаш в съзнанието си имаме безкраен списък със задачи. Отпускането и релаксацията остават на заден план. А какво става вечер, когато се приберем у дома? Сякаш мислим, че телевизионните програми и браузването в социалните мрежи ще премахнат напрежението ни като с вълшебна пръчка. За съжаление обаче, не се получава точно така. Лягаме уморени, а сънят ни е лош и непълноценен. Какви могат да са причините за безсънието и какво можем да направим, за да подобрим съня си?

В следващите редове ви предлагаме няколко възможни отговора на тези въпроси. Ето ги и тях:

Стрес

В определени граници стресът може да действа като движеща сила и мотивация. Но пък високите му нива имат пагубно въздействие върху човешкия организъм. Вечните притеснения свързани с работата, училището на децата, финансовите или семейни въпроси поддържат съзнанието активно нощем. Това води до нарушения в съня. Други ситуации, които могат да отключат инсомнията са загуба на близък човек, развод, уволнение. За да подобрите съня си, опитайте се да лягате по едно и също време всяка вечер и създайте своя рутина за заспиване – например вземете си топъл душ или пък четете книга.

Домашни средства при безсъние

Работният график

Работа, свързана с често пътуване, смяна на часови зони, различни смени, ставане прекалено рано или пък редуване на нощни и дневни смени, може да доведе до нарушения в биологичния ви часовник. Това пък от своя страна ще причини неспокоен и непълноценен сън. За да успеете да заспите по-лесно, опитайте се да не използвате никакви електронни устройства поне два часа преди лягане. В това число влиза и гледането на телевизия. Излагането на т. нар. „синя светлина“ може да превъзбуди рецепторите ви. Ако ви е възможно, премахнете всякаква електроника от спалнята си.

6 храни, които предизвикват безсъние

Прекалено обилна вечеря

Лек снак час или два преди лягане е окей, но прекалено обилната вечеря може да ви накара да се чувствате неудобно в легнало положение. Освен това голямото количество храна може да предизвика киселини, тежест или болки в стомаха, както и рефлукс. За да предотвратите тези състояния, изместете вечерята в по-ранен час. След хранене се опитайте да бъдете активни – направете лека разходка или просто изведете кучето.

10 натурални средства за успокояване на безпокойство и тревожност

Лоши навици преди сън

В това число влизат: нерегулярно време за сън, обедни дремки, прекалено стимулиращи активности и спорт, не добра среда за сън и използването на спалнята като място за работа, хранене или пък употреба на електронни устройства. Ако искате да подобрите съня си, опитайте се да бъдете по-активни през деня. За предпочитане е да направите кратка кардиотренировка сутрин, на гладно, а в ранния следобед да се опитате да тренирате с тежести. Ако пък нямате толкова време – съчетайте двете в една тренировка, изпълнявайки първо упражненията, а след това кардиото.

10 неща, вредящи на съня, които да не правите вечер

Употреба на алкохол

Още по темата

Ако обичате да пийвате чаша вино вечер, постарайте се да неправите това непосредствено преди лягане, както и да не преминавате здравословното количество от около 150 мл. Препоръчително е консумацията на алкохол да е поне два-три часа преди сън. Преди лягане се опитайте да не мислите за работни ангажименти. Вместо това дръжте на нощното си шкафче хубава книга или пък тефтер и химикалка, за да си водите журнал на благодарността. Всяка вечер преди лягане записвайте поне 10 неща, за които сте благодарни. Според психолози с този лесен трик можете да предотвратите появата на тревожност и депресивни състояния.

4 неща, които могат да предизвикат главоболие