Кой е най-добрият начин за отслабване? Хората, спазващи диети и опитващи се да се преборят с излишното тегло са объркани. По кой път да поемат? Да броят калориите, които приемат или да изключат цели групи храни или хранителни вещества, за да отслабнат?

Това са най-трудните въпроси. Отговорите им не са еднозначни, защото нито една крайност не води до добър и здравословен резултат. Броят на калориите наистина има огромно значение за отслабването и контрола на теглото, но от значение е и какви калории приемаме.

10 прости правила за бързо отслабване

За да получите отговора на търсения въпрос, вижте някои факти за храненето.

Броене на калории или въглехидрати за отслабване

За да отслабнете е необходимо да е налице калориен дефицит. Тоест да приемате по-малко калории, отколкото изразходвате чрез движение. Казано с прости думи е нужно да ядете по-малко, отколкото изразходвате при физическа дейност. Изгарянето на по-голямо количество калории става най-лесно чрез физически упражнения или цялостна повишена активност всеки ден, например увеличаване на броя стъпки за деня.

Ако нямате възможност да се движите по-активно, намалете броя приети калории. При всички положения преброяването на калориите има значение.

10 трика за бързо отслабване

От друга страна, приемът на захари, въглехидрати и мазнини също може да повлияе на общия брой калории, които консумирате всеки ден. Това означава, че трябва да се обръща внимание и на тези числа.

Мазнини

Един грам мазнини осигурява приблизително девет калории енергия. Един грам въглехидрати или протеини осигурява само четири калории. Ако консумирате хранителни продукти с високо съдържание на мазнини, общият калориен прием може лесно да се увеличи неусетно за вас. Тук осъзнатото броене на вида калории, които приемате, има голямо значение. Консумацията на разумно количество полезни здравословни мазнини може да бъде добър ход за вашата диета.

За полезни мазнини се считат ядките, рибата, морските дарове, авокадото, пълнозърнестите храни, зехтинът.

Захари

Захарта сама по себе си не е лоша за организма. Опасни са количествата, които неусетно консумираме. Големите количества захари, вмъкнати в ежедневния калориен прием, носят излишни празни калории, които се прибавят към общия прием, но не носят енергия за дълго време.

10 съвета за отслабване, които всъщност наистина работят

Храни, които крият опасни скрити количества добавени захари, са пакетираните храни, готовите продукти, сосовете, кетчупът, салцата, консервите. Много от тези продукти съдържат добавени захари, въпреки че реално не са сладки. Така и не усещаме как всъщност увеличаваме приема си на излишни захари. Много от напитките също имат добавени захари. Повишената консумация на захар може да доведе до затлъстяване и повишен риск от диабет тип 2.

Снимка: iStock

Въглехидрати

Един грам въглехидрати носят на организма четири калории. Те са добър източник на енергия. Но преяждането с главния враг на фигурата и здравето – рафинираните въглехидрати, е нещото, което всъщност е вредно за диетата. Такива бързи въглехидрати са белият ориз, белият хляб, пастата, сладкишите. Те са с ниско съдържание на реални хранителни вещества, което води до дефицит на протеини и мазнини, минерали и витамини. Консумацията на големи количества рафинирани въглехидрати води до чести огладнявания и ниско ниво на енергия в тялото.

15 съвета за отслабване, от които всяка жена се нуждае

Още по темата

Ето защо е важно да броите стриктно приема на въглехидрати за деня, ако искате да отслабнете.

За да създадете калориен дефицит и да отслабнете, най-лесно изглежда да броите калориите, които приемате. Така няма да се лишите от важни есенциални хранителни вещества, от които тялото се нуждае, защото няма да изключвате цели групи храни. Внимавайте в броя и вида на приетите калории.

3 начина да приемате по-малко калории, но без да гладувате

Важен е и балансът между въглехидрати, мазнини и протеини. Ако поддържате приема на въглехидрати в рамките на препоръчаните указания (50-65% от общия прием на калории за деня), това ще остави достатъчно място в диетата ви за останалите макроелементи – мазнините и протеините.