Кетогенната диета е позната на мнозина, защото през последните години стана все по-популярна заради успехите, които носи в краткосрочен план. При кетодиетата приемът на въглехидрати е ограничен до минимум за сметка на мазнините и протеините, които са основен източник на енергия. При този режим на хранене тялото бива принудено да черпи енергия от мазнините си в запас вместо от консумацията на въглехидрати, какъвто е нормалният начин на протичане на този процес.

Какво се случва в тялото, когато излезете от кето режима?

Основната цел на кетогенната диета е да ускори метаболизма и да помогне да се отървете от излишното тегло за по-кратък период и най-вече без да ограничавате драстично приема на калории. При кетогенната диета рядко се чувства глад заради приема на изобилие от протеини и мазнини. По тази причина тя е толкова предпочитана за разлика от балансираните хранителни режими с по-ограничен прием на калории, но без изключване на хранителни групи.

Въпреки че кетодиетата е разработена от лекари, тя не е за всеки. Радикалната промяна в храненето, каквато предполага този диетичен режим, може да има редица неприятни и понякога дори опасни странични ефекти. В дългосрочен план кетодиетата се счита за не особено разумен избор, защото може да причини здравословни проблеми, най-вече ако не се контролира от лекар.

Как да спрете кетодиетата, без да напълнеете?

Кои са признаците, че трябва веднага да спрете кетодиетата?

Спазването на кетодиета може да предизвика обриви, гадене, повръщане, коремни болки, запек. Възможно е да се чувствате сякаш сте хванали грип или някакъв вирус. Състоянието наподобява много вирусните инфекции по симптоматика, заради което условно се нарича „кетогрип“. Обикновено тези симптоми отминават с времето, но ако са прекалено силни и интензивни е препоръчително да спрете с кетото.

Защо денят за лакомства е опасен, ако сте на кето диета?

Възможно е да изпитвате силно главоболие и умора, породени от това, че организмът ви не получава достатъчно въглехидрати. Може да се чувствате сякаш нямате сили за нищо. Това се дължи на липсата на въглехидрати, от които идва и енергията за организма.

Една от потенциално опасните причини да спрете с кетогенната диета е диарията, която може да се появи. Тя може да доведе до дехидратация и загуба на ценни електролити, без които нервната и сърдечносъдовата системи не могат да функционират нормално.

Кетодиетата може да подобри състоянието на кожата

Как да излезете от кетогенната диета безопасно?

Ако някои от симптомите се появят при вас и не отминават леко и бързо, а се усилват, спрете да спазвате кеторежим. Един от начините да го направите безопасно е да въведете повторно въглехидратите в диетата си. Важно е обаче да не го правите изведнъж, а постепенно, за да не внасяте още повече стрес в организма, който и без това е бил подложен на изпитание.

След рестриктивно ограничаване на въглехидратите съществува риск да прекалите с тях. Това не само ще ви предразположи към йо-йо ефект, но и може да причини резки и големи скокове в нивата на кръвната захар и инсулина. Това не е препоръчително при всички хора, не само при тези, които страдат от диабет тип 2 или инсулинова резистентност.

Още по темата

5 признака, че кето диетата не е за вас

Най-напред можете да започнете с въвеждане на повече зеленчуци в храненето си. Повечето от тях са с нисък гликемичен индекс, заради което не предизвикват резки повишения на кръвната захар. След това въведете постепенно и зеленчуците, в които се съдържа нишесте – бобови, картофи, ориз. Накрая въведете и плодовете, от които сте се лишавали. Всички те съдържат полезни въглехидрати в комбинация с фибри и антиоксиданти, от които тялото ви се нуждае.

Тестените изделия и храните, съдържащи захар трябва да са на последно място. Друг е въпросът дали организмът ви изобщо има нужда от тях. За здравословен и балансиран хранителен режим е най-добре да ги избягвате и да си ги позволявате само от време на време.