Свободно време

Как правилото 333 помага при тревожност

Използвайте тази техника, когато ви залее вълна от тревожност

14.05.2024г. / 13 52ч.
Мария Дуковска
Снимка: istock

Снимка: istock

Ако вече сте чували за правилото 333, можете да прескочите този текст. Но ако не сте запознати с тази техника, а често изпитвате пристъпи на тревожност, може би статията ще ви е полезна.

Правилото 333 е често препоръчвана практика за хора, които са силно тревожни и изпитват притеснение, особено в социални ситуации, когато са сред хора. В такива моменти, когато ви залее вълна от тревожност, една от първите мисли е, че ще ви стане зле, ще ви прилошее, някой ще забележи състоянието ви и това лавинообразно довежда до още тревожни усещания.

Правилото 333 или наричано още правилото 3, в такава ситуация може да ви помогне да запазите самообладание и да се успокоите, поне малко. Какво представлява то? Оглеждате се в обстановката около вас, независимо къде се намирате, вкъщи, на работното място, на улицата, в магазина или където и да е, и правите следното:

  • Отбележете три неща, които виждате, три предмета. Фокусирането върху обекти около вас може да ви помогне да сте визуално осъзнати за случващото се около вас. Не е задължително да забелязвате неща, които искате да видите, а по-скоро да се фокусирате върху света около вас. Това би могло да помогне при тревожност, защото се разсейвате от менталната тежест, която ви безпокои в този момент.
  • Идентифицирайте три звука, които чувате. Вслушването в различни звуци и тяхното идентифициране също са способ, който спомага за разсейването от тревожността и отделяне на вниманието от нея. В зависимост от мястото, в което се намирате, може да е трудно да се обособят точно три звука, но и тиктакането на часовник или барабаненето по клавишите на клавиатурата също ще свършат работа.
  • Преместете или докоснете 3 неща, като например краката ви или някакъв предмет, наблизо до вас. Идентифицирането на няколко обекта, които можете да докоснете или преместите се счита за ефективно средство при преодоляването на тревожни пристъпи. Учейки се да се фокусирате върху физически обекти може да спомогне за успокояване и овладяване на негативните емоции и усещания.

Витамини и минерали при депресия и стрес

Макар да няма формални изследвания как действа тази техника, много хора споделят, че тя има позитивен ефект и им помага да се разсеят от тревожните мисли. Разбира се, техниката невинаги е ефективна и не гарантира успех, но е вариант, който всеки би могъл да опита за себе си.

Вдъхновяващи цитати на Уейн Дайър

Няколко други полезни техники в моменти на силна тревожност са:

Спрете за малко. Отдалечете се за кратко от ситуацията, която ви напряга и направете нещо различно – например разтягащи упражнения, послушайте малко музика, пийнете вода или успокояващ чай.

Намалете кофеина. Ако често изпитвате тревожност, добре е да ограничите кофеиновите напитки, защото те могат да допринесат за нервната ви възбуда и да влошат ситуацията.

Свързани статии

Движете се повече. Един от най-ефикасните начини да борим стреса и тревожността е активният начин на живот, физическото движение. Без значение е какво точно ще е движението, дали ще е бързо ходене, тичане в парка, фитнес или йога, важното е да се движите. Ежедневните физически упражнения спомагат в тялото да се отделят вещества, които действат успокояващо и релаксиращо. Започнете ли да правите всеки ден упражнения, скоро ще усетите, че не можете без тях. Тялото и умът ви ще ги желаят и ще се чувствате значително по-спокойни.

Ефективни билки при тревожност и стрес

Опитайте да сте съзнателни в настоящето. Това е една от най-трудните техники, макар да изглежда изключително проста и лесна. А тя е – потопете се в настоящия момент и се концентрирайте върху мислите и усещанията си за настоящето. Не мислете за бъдещето, не мислете за следващите дела в графика ви, а останете в този момент сега, насладете му се и го изживейте. Животът ни не е репетиция за нещо по-голямо, той тече тук и сега.

11 знака, подсказващи за депресия

Коментирай