Няма спор в това, че задължително трябва да отделяме време за упражнения. Заседналият начин на живот води до сериозни здравословни проблеми и наднормено тегло, които никой не желае. Стресът в модерното ни ежедневие подсилва тези негативни ефекти и допринася за появата на опасни процеси в клетките и тъканите.

Но колко точно упражнения са ни необходими, за да сме здрави?

Средностатистически човек се нуждае от около 150 минути аеробни (кардио) упражнения или 75 минути интензивни кардио тренировки на седмица. Не е лесно да се спазват тези цифри, особено от онези, на които спортът не е любимото занимание, а го правят по задължение.

Най-добрата тренировка за изгаряне на повече калории

Тези от вас обаче, които са силно съсредоточени в постигането на резултати, са склонни да прекалят неусетно в количеството и интензитета на тренировките, което има своите не толкова безобидни странични ефекти.

Дехидратация

Недостатъчното количество течности е показател за злоупотреба с упражненията. Когато тялото изразходва големи обеми течности и не успява да ги възстанови, значи тренировките ви може да са в основата на проблема. А той не е никак малък, защото може да доведе до загуба на важни електролити в организма, последвани от срив в нервната система в по-тежки мащаби, замаяност, повръщане, мускулни крампи, главоболие.

Липса на прогрес

Застоят в резултатите е много характерен белег на прекаляването с тренировките. Тялото изпада в състояние на силен стрес, което го кара да запазва мазнини, за да си осигури енергия, което пречи на вашия прогрес.

Липса на менструация

При жените един от най-явните и бързо настъпващи симптоми на прекалена умора вследствие на тренировки е изчезването на месечния цикъл. Изтощението от упражненията предизвиква промени в хормоналния баланс. Отново вследствие на стреса организмът „решава“ да изключи някои не толкова жизненоважни функции, каквато е репродуктивната, и да ги постави на заден план.

Намален апетит

В стремежа си да отслабнете липсата на апетит може да ви се стори чудесна възможност да се възползвате да намалите калорийния прием за деня, но в дългосрочен план това е опасно. При прекалено интензивна тренировка хормонът адреналин скача много рязко до твърде високи граници. Той потиска глада за дълго време, което може да предизвика и загуба на мускулна и други видове тъкан от организма, като странична реакция от прекомерното изтощение.

Слаба имунна система

Колкото е вярно, че движението е здраве, толкова е вярно и че прекомерното движение може да отслаби защитните механизми на организма и да го направи уязвим към външни патогени, микроорганизми, бактерии и вируси.

Още по темата

Бъбречни увреждания

Упражняването отвъд границите на нормалното и здравословното уврежда не само мускулите, но и бъбреците. Съществува едно сравнително рядко, но не невъзможно за поява състояние, наречено рабдомиолиза, при което мускулните увреждания вследствие на прекомерните тренировки, увреждат и бъбреците, предизвиквайки бъбречна недостатъчност.

5 съвета за кожата преди и след тренировка

Сърдечна болка

Ако се упражнявате твърде много е възможно да се появят и смущения в сърдечния ритъм, както и гръдна болка. Злоупотребата с физическата активност може да доведе до тъкмо обратния ефект – да направи полезното движение опасно за здравето.

При интензивните тренировки сърцето може да се затрудни в изпомпването на достатъчно количество кръв към тъканите, съответно може да се стигне до драстично понижено количество кислород и вещества в тях. Като резултат се наблюдават структурни промени във функционалната тъкан на сърцето, включително поява на цикатрикси (белези), представляващи безвъзвратно засегнати участъци от тъканта, които изменят функциите си или ги губят.

В някои по-тежки случаи може да се стигне и до инфаркт или сърдечен арест и смърт.