Как се чувствате, след като изядете нещо вкусно за закуска, обяд или вечеря? Ако имате неразположения, вероятно хранителните комбинации, които правите не са подходящи.

Вижте как може да подобрите храносмилането си, комбинирайки правилно продуктите. Също така е важно да обърнете внимание и на тялото си и на това, кои храни не са по принцип подходящи за вас. Ако обичате боб например, но той ви предизвиква проблеми, може би е добре да намалите консумацията му.

Гхи

Гхи е идеалната мазнина за приготвяне на почти всичко – зърнени храни, зеленчуци, боб, месо, риба, яйца, намазано върху филийка. Това е пречистено масло с уникални здравословни ползи, което може да закупите от повечето биомагазини. Повече за неговите хранителни ползи може да прочетете тук.

Сирене или кисело мляко

Може да ги комбинирате със зеленчуци, зърнени храни или да ги консумирате самостоятелно. Ето една рецепта за бърза и лесна салата, която да опитате.

Храни, с които да балансирате чакрите си

Протеини със зеленчуци, които съдържат малко нишесте

Счита се за лоша комбинация да се консумира протеин с картоф или ориз. За да улесните храносмилането, може да комбинирате протеина с листни зеленчуци с високо съдържание на вода, като аспержи, краставици, тиквички, чушки, целина или броколи.

Хранителни комбинации, които дразнят стомаха

Други добри хранителни комбинации, които може да опитате:

  • Риба + броколи + зелен фасул;
  • Пилешко месо + задушено зеле кейл + пюре от карфиол;
  • Пуешко месо + сотирани чушки, лук и къдраво зеле;

Това правило важи не само за животинските протеини, но и за растителните като боб, леща.

Храни, които съдържат колаген и такива, които стимулират синтеза му

Комбинирайте нишестени зеленчуци и зърна с полезни мазнини

Нишестените култури като кафяв ориз, бял ориз и киноа, заедно с нишестени зеленчуци като сладки и обикновени картофи и тиква, се нуждаят от алкална среда за храносмилането.

Поради тази причина нишестетата се комбинират най-добре, когато се ядат заедно – например кафяв ориз или киноа и сладки картофи. Тъй като не-нишестените зеленчуци и листните зелени се считат за неутрални, те също могат да се комбинират добре с тях. Полезни мазнини, с които може да ги комбинирате са зехтин, кокосово масло, авокадо.

Добавете и подправки

Има редица полезни подправки, които благоприятстват храносмилането, като джинджифил, чесън, куркума, черен пипер, копър, кориандър, ябълков оцет, горчица, къри на прах, лимон, лайм. Тях може да комбинирате с протеини, плодове, зеленчуци, здравословни мазнини.

Ако не може да запомните всички тези препоръки, а ви се хапва нещо вкусно, пригответе си хапване с по-малко съставки. Те се усвояват по-добре, защото се изискват по-малко храносмилателни ензими.

Растителни храни, които е добре да ядете по-често

Ето няколко идеи:

  • Яйца + гъби + спанак;
  • Ръжен или пълнозърнест тост + гхи или кокосово масло + авокадо;
  • Запечени зеленчуци+ пълнозърнест хляб + дижонска горчица+ кълнове.

Добре е веднага след хранене да не се консумират плодове, тъй като може да ферментират в стомаха и да причинят подуване, образуване на газове. Също така е добре да хапвате само един вид плод, а не да комбинирате на едно ядене грозде и ябълка например, тъй като това също може да доведе до неразположения. Комбинирането на протеини с плодове, като сирена с грозде, също може да затрудни храносмилателните процеси.