Много диети за отслабване предлагат намаляване на приема на мазнини. Мазнините често биват сочени като виновници за наднорменото тегло. Съществуват обаче различни по вид и структура мазнини, някои от които могат да се нарекат диетични, защото са полезни и от съществено значение за изграждането на клетките и процесите в клетъчния метаболизъм. Без полезни мазнини тялото ни би изгубило важни компоненти от здравето си, което би попречило не само на отслабването, но и на поддържане на нормален здравословен ритъм. 

Полезните мазнини са важни за сърцето, кръвоносните съдове, нервната система, мозъка. Те са незаменима част от обмяната на веществата и правилното делене на клетките. Ограничаването на мазнините не трябва да пада под 20% от общия дневен прием, съветват диетолози. Според сайта livestrong.com, мазнините трябва да заемат между 20 и 35% от менюто за деня, въглехидратите около 65%, а протеините трябва да са между 10 и 35% в зависимост от индивидуалните особености на метаболизма, здравословното състояние и физическата активност. 

8 от най-здравословните мазнини

Кои са някои от най-полезните мазнини, които трябва да присъстват в ежедневното ви меню?

Авокадо 

Авокадото съдържа някои от най-полезните мазнини. То е богато и на много фибри, което прави усвояването на храната по-улеснено за храносмилателната система. В една порция авокадо (около 1/3 от плода) се съдържат приблизително 9 грама полезни мазнини и 4,5 грама фибри. Това е абсолютно здравословна комбинация, която да консумирате често. Можете да добавите авокадо към всяко хранене под различни форми – към сандвичи, салати, предястия, сосове и гарнитури. 

Сьомга 

Сьомгата съдържа мастните киселини омега-3. Те са чудесни за вашата талия, както и за подобряване на сърдечносъдовото здраве. Тези мазнини спомагат за подобряване на устойчивостта на лептина, което подобрява липидния профил при хора с наднормено тегло. Това сочат данни от изследване от 2015 година, публикувано в Today’s Dietitian. 

6 типа телесни мазнини и как да се справите с тях

Хората, страдащи от наднормено тегло обикновено страдат и от хронични възпаления в тъканите. Редовната консумация на сьомга и омега-3 мастни киселини намалява тези възпаления, като намалява и риска от редица хронични заболявания.  

Още по темата

Орехи 

Орехите са източник на здравословни мазнини. Всички дървесни ядки, като орехите, са полезни, според клиника Майо. Консумацията на орехи всеки ден допринася за здраво сърце, тънка талия, нормални нива на холестерол, намаляване на възпалението, свързано с хронични и дегенеративни заболявания. 

4 причини за трупане на коремни мазнини и как да се справим с тях

В орехите се съдържат и омега-3 мастни киселини. Това ги прави едни от най-полезните ядки, които балансират хормоните на глада и потискат неконтролираното хранене. 

Зехтин 

Зехтинът е една от най-полезните течни мазнини. Студено пресованият зехтин, добит от пресни маслини, е начин да отслабнете, да контролирате и задържате теглото си и да се радвате на здраво сърце. Различни изследвания, посветени на ползите от зехтина, доказват неговите фантастични характеристики и влияния върху организма. Диета, богата на зехтин, води до по-голяма загуба на излишно тегло в сравнение с която и да е друга диета, която изключва мазнините, особено течните.